Przejdź do treści
szanse dla fotografii produktowej po zmianach w e-commerce

Unia Europejska wprowadziła nowe regulacje przy imporcie produktów spoza wspólnoty. Od 1 lipca 2021r. produkty przekraczające wartość 22 euro nie są już zwolnione z ceł i podatku VAT. Przyświeca temu cel wyrównania szans i konkurencyjności firmom z Unii Europejskiej. Dla jednych to zła wiadomość, bo przesyłki z Aliexpress przestaną się już opłacać.

nowe regulacje nową szansą dla twojego sklepu

Mniejsza konkurencja z Azji z pewnością przyczyni się do wzrostu sprzedaży w naszych rodzimych sklepach internetowych. Sprzedaż ogólnie na rynku wzrośnie, ale czy w Twoim sklepie również?

Obecnie żyjemy w świecie konkurencji doskonałej. Oznacza to, że nie mamy monopolu na nasze towary, bo zawsze się znajdzie jakiś konkurent oferujący to samo lub produkty bardzo podobne. Stara maksyma marketingowa mówi „wyróżnij się lub zgiń” – są to brutalne słowa, ale bardzo prawdziwe.

Jak zatem wyróżnić się na tle konkurencji w branży e-commerce?

Sposobów w sklepach internetowych na wyróżnienie się jest niewiele. Jeszcze mniej, gdy sprzedajemy produkty na platformach sprzedażowych jak Amazon czy Allegro. Właściwie zostają nam jedynie dwie opcje:

  1. Unikalna szata graficzna
  2. Ciekawy opis
  3. Niepowtarzalne zdjęcia produktowe

O ile w pierwszym przypadku możemy sobie pozwolić na trochę swobody (jeśli mamy sklep internetowy), to w drugim przypadku jesteśmy mocno ograniczeni. Konkurenci mają ten sam produkt, podobne fotografie packshotowe na białym tle. Co można z tym zrobić?

Tu z pomocą przychodzi dobry fotograf produktowy, który pokarze to samo, ale inaczej. Dobra fotografia produktowa, nawet zwykłego packshota, to taka, która pokarze produkt z innej strony, dokładniej, inaczej oświetli etc. Z pewnością widzieliście reklamy, które przykuwały samym zdjęciem. Patrzyliście na nie, a dopiero później na to co to w ogóle jest, a opis przeczytaliście na końcu. Nie wy jedni i ostatni, bo to jest właśnie element reklamy, który ma tak właśnie działać. Zaintrygować, frapować, przykuć uwagę i Wasze zainteresowanie. Ale czy ktoś w ogóle się zastanawiał co tak naprawdę odegrało istotną rolę w tym zdjęciu z reklamy?

Zdjęcia produktów jak z reklamy

Fotografia produktowa to szeroki zakres usług, który nie tylko ma przedstawić produkt dla samego jego zobrazowania, by usadowić zdjęcie w sklepie. Profesjonalne studio fotograficzne jest w stanie wycisnąć maksymalnie dużo ze zwykłego produktu za sprawą nietypowych technik oświetlenia czy zaawansowanego retuszu.

Techniki oświetlania produktów do sklepu internetowego są różne. Najbardziej podstawowe, to dwa źródła światła po bokach (lekko nad produktem, od przodu, kat ok. 45 st.) i oświetlenie tła. Daje to efekt dobrego odwzorowania szczegółów i niweluje maksymalnie cienie. Produkt prezentuje się dobrze i… nie sprzedaje się tak dobrze?

Z pomocą przychodzi zaawansowane oświetlenie wprost z fotografii reklamowej. Dobrze wiemy, że produkcja reklamowa nie jest zazwyczaj niskobudżetowa i wymaga kreatywności by się wyróżnić. Stosuje się nie tylko świetne i dopracowane w każdym calu oświetlenie, ale też inne elementy, jak np. kolory, cienie, aranżacje.

Jak oświetlić produkt inaczej?

To zasadnicze pytanie, na które nie ma prostej odpowiedzi. By nasz produkt wyróżniał się na zdjęciu, to nie można zastosować tego samego setu oświetlenia do każdego produktu, o ile nie mamy tych produktów niewiele różniących się od siebie np. kolorem.

Oświetlenie produktu często bywa bardzo wymagające i stosuje się więcej lamp i różne modyfikatory światła (nie tylko softboxy). Przy pewnej sesji użyliśmy aż 9 różnych lamp błyskowych! Ale spokojnie, nie zawsze jest taka potrzeba. Zazwyczaj wystarczy ich 5-6. To co wpływa na jakość to raczej modyfikatory niż sama ilość lamp. Często trzeba przepuścić światło przez dyfuzor z użyciem plastra miodu, by światło tylko delikatnie „musnęło” produkt na niewielkiej powierzchni czy płaszczyźnie.

DETALE

Detale w oświetleniu – to one sprawiają, że widzimy coś innego niż do tej pory. Nasza natura działa tak, że to staje się dla nas interesujące i poświęcamy temu więcej uwagi. To właśnie dzieje się z nami, gdy widzimy jakieś dobre zdjęcie w reklamie.

Inność wzbudza ludzką ciekawość i to jest bezsprzeczne. Jeśli owa inność jest atrakcyjna to chętnie po nią sięgamy. Taka strategia jest szansą na rozwój, gdy konkurujemy na rynku z wieloma podmiotami. Dzięki temu produkt się wyróżnia nawet na miniaturce, co zwiększa Waszą sprzedaż.

Światło to nie wszystko

Światło w fotografii produktowej jest najważniejsze, ale prawdziwą wisienką na torcie jest retusz. Profesjonalna postprodukcja sprawia, że produkt ożyje i nada mu nowy wymiar. Dobre wyostrzenie, usunięcie drobnych defektów, korekcja kolorów, cieni, bieli, formowanie – to wszystko wpływa na odbiór całego zdjęcia.

Gotowe zdjęcie z retuszem hi-end w porównaniu do zwykłego packshota niewiele się różni, a skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać? Nic bardziej mylnego. Różnice są subtelne dla nas w odbiorze, ale na tle świadomości. Klienci kupujący w sieci nie myślą o tym czy zdjęcie jest super czy nie. Oni kierują się odczuciami na tle nieświadomym. To jak z ludzką atrakcyjnością – dla psa, mały czy innej istoty, my ludzie jesteśmy właściwie tacy sami. Nie widzą czy ktoś jest bardziej atrakcyjny czy nie. Ludzie względem siebie atrakcyjność widzą świadomie lub intuicyjnie.

Intuicja w wyborze produktu? Brzmi ciekawie, ale czy to działa? Odpowiedź jest tylko jedna, tak działa! W dodatku bardzo skutecznie. Wyobraźmy sobie, że mamy do kupienia 5 jabłek w sklepie, które wybierzemy zależy od ich atrakcyjności. Różnicy na tle świadomości właściwie nie widzimy, ale nasz mózg działa na autopilocie i pomaga nam w wyborze najlepszych egzemplarzy. Tak samo działamy dokonując zakupów sieci – coś z pozoru wygląda tak samo, a jednak wybieramy tak samo jak większość.

Wnioski

Z powyższego artykułu płyną dwa wnioski. Warto mieć w sklepie lepsze zdjęcia i elementy wyróżnienia się. Wielu menadżerów i właścicieli sklepów kontaktuje się z nami, by zlecić zrobienie zdjęć produktowych, mimo że mają na pokładzie własnego fotografa będącego na etacie. Dlaczego? Oni wiedzą, że lepsze zdjęcia działają znacznie więcej niż większa ilość przeciętnej jakości. Zdjęcia produktowe premium to świetna inwestycja i okazja do złapania wielu nowych klientów i zwiększenia sprzedaży wybranych produktów, na której specjalnie zależy zarządzającymi sklepami.

Owszem, można mieć wszystkie zdjęcia typu premium w sklepie, można mieć tylko ich część. Strategia należy do ich właścicieli, stopy zwrotu inwestycji, marży, wzrostu sprzedaży etc. Ważne jest jednak by mieć takie zdjęcia, które będą się wyróżniać, wówczas jest to niewielki koszt, który można przenieść przy ograniczonym budżecie – np. wykonać mniej zdjęć przeciętnych, a więcej tych wyjątkowych.

Dużo tekstu było, ale poniższy obrazek w sposób definitywny pokazuje różnicę i wcale nie trzeba pytać, który produkt lepiej się sprzedaje 🙂

Marcin Lampart

Zajmuję się tworzeniem fotografii produktowej od packshotów po zdjęcia reklamowe. Prowadzę studio fotografii MixShot we Wrocławiu. Fotografię produktową zaczynałem jako amator w 2008roku w niewielkim sklepie internetowym. Z fotograficznej pasji powstała prężna firma, która specjalizuje się w zdjęciach produktowych.

P.S. Kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz „pokaż obrazek”

porównanie zdjecia produktowego z retuszem typu hi-end ze zwykłym packshotem