Fotografowanie produktów to balansowanie pomiędzy maksymalizacją dziennej produkcji zdjęć a utrzymaniem ich jakości. Jeśli popchniesz produkcję zbyt mocno, jakość zdjęć spadnie, co zaszkodzi sprzedaży online i może wpływać negatywnie na Twoją markę. Jeśli naciskasz na jakość zdjęć zbyt mocno, Twoja produkcja spada, a budżet wykorzystasz przedwcześnie.
Dla równowagi wpis dzielimy na etapy i wprowadzamy 4-stopniowy proces, który pozwoli Ci zmaksymalizować produkcję bez poświęcania jakości obrazu.
Podejście do produkcji / jakość obrazu równowagi
Zanim przejdziemy do 4-stopniowego procesu przyjrzyjmy się dwóm powszechnym podejściom do produkcji / jakości fotografii:
- Produkcja kosztem jakości fotografii.
- Jakość fotografii kosztem produkcji.
Istnieją uzasadnione powody biznesowe dla fotografowania produktów na obu końcach spektrum produkcja/jakość zdjęć, ale są też kwestie, które warto rozważyć, zanim zdecydujemy się na dane rozwiązanie.
Podejście 1
Fotografowanie produktów w celu maksymalizacji produkcji
W tym podejściu chodzi przede wszystkim o produkcję – wykonuj jak najwięcej zdjęć każdego dnia. Firmy, które stosują to podejście robią to z dwóch powodów:
- Niższe koszty produkcji: Im szybciej fotografujesz, edytujesz, przekazujesz gotowe zdjęcia, tym niższe będą Twoje koszty za każde zdjęcie.
- Szybsze generowanie sprzedaży: Im szybciej dostaniesz zdjęcia produktów dla Twojej firmy, tym szybciej zrealizujesz sprzedaż.
To ma sens – bo kto nie chce niższych kosztów i zwiększonej sprzedaży! Ale jest kilka rzeczy, które należy wziąć pod uwagę, zanim zdecydujesz się na podejście „produkcja za wszelką cenę”:
Szybka produkcja może obniżyć jakość zdjęcia: Jeśli nie podążasz za zdyscyplinowanym procesem, może się okazać, że szybkie produkowanie zdjęć skutkuje gorszą ich jakością.
Niska jakość zdjęć może zaszkodzić sprzedaży: Jest to powszechne błędne przekonanie, że jakość obrazu nie ma znaczenia, jeśli chodzi o sprzedaż e-commerce. Pomyśl, kiedy kupiłeś produkt online z małym, niewyraźnym i nieopisowym zdjęciem. Jakość obrazu odbija się na jakości produktu, co wpływa na zaufanie klientów, a w rezultacie na spadek sprzedaży.
Powtarzalność w czasie
Szybka produkcja może zwiększyć liczbę powtarzalności jakościowej. Czasami jednak doprowadza to do błędów, które wydłużają cały proces. Zdjęcia są odsyłane do studia fotograficznego w celu ponownego wykonania, gdy jakość spadnie do nieakceptowalnego poziomu. Przykładem są zdjęcia są nieostre, pod złym kątem, odcięte od produktu. Liczba powtórek rośnie wraz ze wzrostem tempa produkcji. Powtórne zdjęcia mogą również się zdarzyć, gdy zostanie dowiedzione, że niska jakość obrazów rzeczywiście szkodzi sprzedaży. Powtarzanie sesji zdjęciowych jest bardzo kosztowne – czy naprawdę chcesz przejść przez następujące procesy po raz drugi?
- Przygotuj listę tych produktów, które wymagają zdjęć
- Wyciągnij produkty z magazynu
- Dostarczyć produkty do studia fotograficznego (w swojej firmie lub zewnętrznego studia fotograficznego)
- Ustaw produkty do sfotografowania
- Przygotuj produkty do fotografii – wyczyść i zmontuj (jeśli jest to wymagane)
- Ustawić aparat i światła
- Wykonaj zdjęcia produktów
- Zmienić nazwy zdjęć, np. numer produktu
- Udostępnić zdjęcia retuszerom do pracy w postprodukcji poprzez ręczne skopiowanie ich na serwer
- Edycja obrazów poprzez oczyszczanie tła, usuwanie niedoskonałości i odblasków oraz tworzenie ścieżki przycinania
- Ocenę jakości zdjęć (standaryzowanie jakości)
- Zmiana rozmiaru, formatowanie i nadawanie nazw obrazom zgodnie z ich specyficznymi zastosowaniami
- Dystrybucja obrazów do wewnętrznych i zewnętrznych lokalizacji
- Wykonaj kopię zapasową zdjęć w celu bezpiecznego przechowywania
Jak widać cały proces zajmuje trochę wysiłku i zaangażowanie wielu osób, co wpływa na koszty.
Podejście 2
Fotografowanie produktów w celu maksymalizacji jakości
W tym podejściu chodzi przede wszystkim o jakość obrazu – skup się na robieniu zdjęć najwyższej możliwej jakości. Istnieją 4 powody, dla których firmy stosują to podejście:
- Jakość obrazu może wzmocnić markę: Wysokiej jakości zdjęcia wzbudzają zaufanie do marki i produktu. Klienci nie będą mieli pozytywnych odczuć na temat marki, jeśli będą oglądać zdjęcia, które wyglądają jak zrobione telefonem, bez oświetlenia i z niewielką lub żadną edycją/retuszem.
- Jakość obrazu może zwiększyć sprzedaż: Kiedy kupujący porównują produkty z innymi obok siebie, skłaniają się ku produktowi, który wygląda na lepszy jakościowo i wzbudza większe zaufanie. Produkt, który ma lepsze zdjęcia będzie prawdopodobnie uzyskać wyższą sprzedaż.
- Jakość obrazu może być przewagą konkurencyjną: Jakość zdjęć może sprawić, że Twoje produkty będą wyróżniać się na tle konkurencji. Tworzenie zdjęć produktowych, które są lepsze niż konkurencja może być tylko zaletą.
- Jakość zdjęcia może zmniejszyć ilość przeróbek: fotografowanie produktów jest bardzo czasochłonne i kosztowne. Jeśli już na wstępie uzyskasz wysokiej jakości zdjęcia, unikniesz dodatkowego czasu i kosztów związanych z odtwarzaniem zdjęć o niskiej jakości przy ich retuszu.
- Czytaj również: Fotografia produktowa cennik. Co powinieneś wiedzieć?
- 12 porad w fotografii produktowej odzieży
O sprzęcie do studia
Mimo, że powyższe punkty zdecydowanie popierają podejście „jakość obrazu”, nie spiesz się z zakupem sprzętu za setki tysięcy złotych, dopóki nie zadasz sobie tych 3 pytań:
- Jak długo potrwa produkcja wysokiej jakości zdjęć? Rzeczywistość jest taka, że tworzenie wysokiej jakości zdjęć „magazynowych” w porównaniu do dobrej jakości zdjęć dla e-commerce może zająć ponad 4 razy więcej czasu.
- Ile będzie kosztowało wyprodukowanie wysokiej jakości zdjęć? Prosta matematyka – im wolniej produkujesz zdjęcia, tym wyższy jest koszt jednostkowy. Bez względu na to czy tworzysz 30 czy 300 zdjęć dziennie, nadal musisz zapłacić fotografowi, pomocnikowi, pracownikom magazynu, kierownikowi projektu i retuszerom zdjęć.
- Jak dobre naprawdę muszą być twoje zdjęcia?
- Jak długo potrwa produkcja wysokiej jakości zdjęć? Rzeczywistość jest taka, że tworzenie wysokiej jakości zdjęć „magazynowych” w porównaniu do dobrej jakości zdjęć dla e-commerce może zająć ponad 4 razy więcej czasu.
- Ile będzie kosztowało wyprodukowanie wysokiej jakości zdjęć? Prosta matematyka – im wolniej produkujesz zdjęcia, tym wyższy jest koszt jednostkowy. Bez względu na to czy tworzysz 30 czy 300 zdjęć dziennie, nadal musisz zapłacić fotografowi, pomocnikowi, pracownikom magazynu, kierownikowi projektu i retuszerom zdjęć.
- Jak dobre naprawdę muszą być twoje zdjęcia? Łatwo stwierdzić, że Twoje zdjęcia muszą wyglądać tak dobrze jak te w magazynach. Ale zadaj sobie pytanie dlaczego. Jeśli nie reklamujesz się w czasopismach, to produkcja zdjęć w takiej jakości jest stratą czasu i pieniędzy. Przy określaniu poziomu jakości zdjęć dla Twojej firmy, zastanów się czego oczekują Twoi klienci. Co reprezentuje Twoja marka i do czego użyjecie zdjęć – do stron internetowych, druku, itp. To powinien być Twój przewodnik po jakości zdjęć produktowych.
Czterostopniowy proces pomagający tworzyć dobrej jakości zdjęcia produktowe
Oto kilka kluczowych punktów, które wzmacniają filozofię stojącą za tym procesem:
Dla 99% firm, tworzenie wyjątkowych zdjęć „jakości magazynowej” jest stratą czasu i pieniędzy.
Firmy mają ograniczone budżety na swoje projekty fotografii produktowej. Ostatecznym celem zdjęć produktowych jest wzmocnienie marki produktu lub firmy i maksymalizacja sprzedaży. Niska jakość zdjęć nie wzbudza zaufania, jakości i chęci zakupu. Za wszelką cenę unikaj powtórnego fotografowania – zrobienie tego dobrze za pierwszym razem pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze. Efektywna fotografia produktowa to w 90% proces, a w 10% kreatywność.
1. Planowanie projektu
Planowanie jest krytycznym krokiem w skutecznej fotografii produktowej. Uwzględnij w swoim planie następujące elementy:
Produkty:
którym produktom brakuje zdjęć, ile produktów potrzebuje zdjęć, jakiego typu są to produkty (duże, małe, wieloczęściowe wymagające rozplanowania, wymagające montażu itp.), oraz gdzie znajdują się produkty w Twojej firmie.
Zdjęcia:
do czego będą używane zdjęcia (e-commerce, druk, reklama, marketing), jakie kadry zdjęć są wymagane dla każdej kategorii produktów, jaka jest konwencja nazewnictwa zdjęć, jakie rozmiary i formaty zdjęć są wymagane i jaki jest standard jakości obrazu.
Samodzielnie vs. zlecić:
najlepiej jest ocenić fotografię produktową „samodzielnie vs. zlecić” na etapie planowania, ponieważ będzie to miało wpływ na projekt na wiele sposobów
Studio fotografii produktowej:
jeśli zdecydowałeś się na założenie studia fotografii produktowej DIY, będziesz musiał zaplanować szczegóły – gdzie zostanie ono założone, jakiego sprzętu będziesz potrzebował, ile to będzie kosztować i ile miejsca będziesz potrzebował do obsługi studia.
Zasoby:
jakie zasoby są wymagane do realizacji projektu – fotograf i pomocnik, pracownicy magazynu, retuszerowie zdjęć i kierownik projektu.
Logistyka:
gdzie znajdują się produkty i w jaki sposób można je dostarczyć do studia fotograficznego.
Budżet:
stwórz budżet projektu.
Sprzęt:
Stół fotograficzny/bezcieniowy
– aby pomieścić maksymalną szerokość, długość i wagę Twoich produktów. Możesz zbudować swój własny stół z rur PCV i płyt akrylowych jako blat lub użyć koziołków ze sklepu budowlanego.
Namiot bezcieniowy
– pomaga zredukować odblaski i refleksy, ale nie jest to profesjonalne rozwiązanie i ma sporo ograniczeń.
Lampy błyskowe i statywy
– minimalna konfiguracja to 3 lampy na górze i jedna pod stołem, aby zredukować cienie.
Softboxy
– dla każdego światła na górze.
Statyw do aparatu i głowica
– statyw i głowica kosztują więcej niż statyw oświetleniowy (są wyjątki), ale zyski wynikające z precyzji i elastyczności sprzętu z nawiązką zrekompensują dodatkowe koszty.
Aparat
– istnieje wiele dobrych profesjonalnych lub zaawansowanych amatorskich aparatów, które będą robić wspaniałe zdjęcia produktów w całkiem przystępnej cenie.
Komputer
-komputer jest używany do uruchamiania oprogramowania, które będzie zautomatyzować powtarzające się zadania i zmniejszyć błąd ludzki.
Monitor zewnętrzny
– skalibrowany monitor zewnętrzny jest używany przez fotografa do dostosowania obrazów do tonu i koloru przed przesłaniem ich do edycji.
Skaner kodów kreskowych
– do skanowania kodów kreskowych produktów – redukuje czas i błędy ludzkie.
Przestrzeń
-Ilość miejsca, jaką dysponujesz w swoim studiu, może mieć ogromny wpływ na produktywność. Przestrzeń pozwala na efektywne ustawienie produktów przed fotografowaniem i minimalizuje ilość razy, kiedy pomocnik musi przenosić produkty z jednego obszaru do drugiego. Uwalnia to również czas, pozwalając skupić się na utrzymaniu 100% produktywności fotografa. Taka wydajność pozwala studiu na szybką produkcję zdjęć o stałej jakości.
Umiejętności:
– Produkcja – Fotografowie produktowi, którzy wykonali tysiące zdjęć produktów i są doświadczeni w handlu. Wiedzą na przykład, jak ustawić światła, aby zminimalizować zmiany w zależności od produktu. Mają niezbędne know-how, jak pracować ze statywami i lampami. Wiedzą, jak w pełni wykorzystać swoich pomocników i wiedzą, jak rozwiązywać problemy ze sprzętem, gdy się pojawią.
– Jakość obrazu – fotografowie produktowi wiedzą, jak szybko uchwycić wysokiej jakości obrazy produktów. Poruszają się szybko i wiedzą, kiedy zdjęcie jest wystarczająco dobre. I odwrotnie, niedoświadczeni fotografowie produktowi zbyt długo dostosowują światła i mają problem z określeniem, kiedy zdjęcie jest akceptowalne, a kiedy nie.
3. Wdrożenie przepływu pracy
Przepływy pracy w fotografii produktowej mogą zwiększyć produkcję i pomóc w utrzymaniu dobrej, spójnej jakości obrazu. Poniżej znajduje się 7 przepływów pracy, których wdrożenie powinieneś rozważyć:
Kategoryzuj produkty
Grupuj produkty w kategorie, np. dystrybutor odzieży grupuje razem obuwie czy torebki. Dzięki temu fotograf może wykonać podobne zdjęcia jeden po drugim, minimalizując czas potrzebny na dostosowanie oświetlenia i ustawień aparatu w zależności od produktu.
Porządkowanie produktów
Pomocnik zorganizuje studio w 3 odrębne strefy produktów, aby uniknąć bałaganu i są to produkty, które:
– nie zostały sfotografowane,
– zostały sfotografowane, ale ich zdjęcia nie zostały jeszcze zaakceptowane,
– mogą być zwrócone do magazynu.
Grupuj produkty
Pomocnik grupuje produkty dla fotografa według podobnych kryteriów, np. produkty, które są tego samego rozmiaru, tego samego kształtu, tego samego koloru, podobnej natury odbicia, tego samego kadru czy ujęcia. Pozwala to fotografowi na jednorazowe ustawienie świateł i nie regulowanie ich do czasu zmiany na inną grupę.
Ponowne fotografowanie produktów
Kiedy zdjęcia są odrzucane przez klienta, muszą być ponownie wykonane przez fotografa. Pomocnik udaje się do strefy studyjnej, gdzie ustawione są produkty, które zostały sfotografowane i lokalizuje produkt wymagający ponownego zdjęcia. Pomocnik może szybko namierzyć ten produkt, ponieważ nie jest on zgrupowany z produktami, które nie zostały jeszcze sfotografowane lub produktami, które są gotowe do powrotu na magazyn (patrz punkt 2).
edycja i kontrola jakości
Po wykonaniu zdjęć produktów fotograf przepuści je przez ustawienia wstępne w programie Lightroom lub Capture One, aby dostosować takie elementy jak ton, kolor i ostrość. Obrazy sprawdź na zewnętrznym, skalibrowanym monitorze. Po dokonaniu przeglądu przez fotografa zdjęcia zostaną przekazane do edycji. Taki tok pracy drastycznie redukuje liczbę powtórzeń i zapewnia, że standardy jakości zdjęć są zawsze odpowiednie.
Zmiana nazw fotografii
Zmiana nazw zdjęć pochłania ogromną ilość czasu fotografa. O ile nie używasz oprogramowania do zarządzania przepływem pracy w fotografii, nie ma innego rozwiązania niż ręczna zmiana nazw i przechowywanie ich w serii. PORADA: klawisz F2 pozwala na szybką zmianę nazwy, a dzięki TAB przeskoczycie na następne z kolei zdjęcie.
Kalibracja w studiu
Kalibracja balansu bieli w aparacie i balansu kolorów codziennie zapewnia, że zdjęcia przesłane przez fotografa będą spełniać standardy jakości obrazu. Zmniejsza to ilość kosztownych przeróbek. Przeczytaj wpis o wiernym odwzorowaniu kolorów w fotografii produktowej.
4. Wdrożenie oprogramowania
Fotografia produktowa wiąże się z powtarzającymi się zadaniami dla każdego produktu i zdjęcia:
- Wprowadzanie numerów produktów lub UPC do arkusza kalkulacyjnego lub bazy danych.
- Kopiowanie obrazów z aparatu po wykonaniu zdjęcia.
- Nadawanie nazw widokom obrazów w zależności od ich orientacji (góra, dół, lewo, prawo itp.).
- Zmiana nazw zdjęć według numeru produktu i kadru.
- Zapisywanie zdjęć na serwerze, aby edytorzy mieli do nich dostęp.
Zazwyczaj te zadania są wykonywane ręcznie przez fotografa i mogą pochłaniać wiele czasu. W oczywisty sposób ma to duży wpływ na codzienną produkcję zdjęciową. Oprogramowanie do obsługi przepływu pracy w fotografii produktowej pomaga fotografowi odzyskać utraconą produktywność.
przepływ pracy:
- Na początku projektu załaduj do oprogramowania numery produktów i kody kreskowe, kategorie produktów i widoki obrazów dla każdej kategorii produktów.
- Zeskanuj kody kreskowe do oprogramowania (lub wprowadź numery produktów, jeśli kody są niedostępne). Zdjęcia wymagane dla danego produktu zostaną wyświetlone w oprogramowaniu.
- Przechwyć obrazy poprzez Tethering w programie takim jak Lightroom czy Capture One.
- Obrazy są przesyłane do oprogramowania i kojarzone z widokami.
- Potwierdź, że zdjęcia pasują do wymaganych widoków.
- Prześlij zdjęcia na serwer dla retuszerów.
Wszystkie zdjęcia przechwycone dla każdej kategorii i każdego produktu zapisz w programie. Możesz generować raporty dotyczące tego, które produkty sfotografowaliście, a których jeszcze nie. Oprogramowanie eliminuje większość ręcznych zadań i pozwala fotografowi skupić swój czas na fotografii, a nie na czasochłonnych zadaniach.
Wnioski
Z tego wpisu wynika, że fotografowanie produktów z jednym naciskiem (ilościowym lub jakościowym) nie jest najlepszym podejściem. Stosując powyższe procesy możesz zrównoważyć produkcję i jakość zdjęć, aby uzyskać optymalne rezultaty.
- Czytaj również: Jaki monitor do obróbki fotografii produktowej?