Fotografia still life. Co to właściwie jest?
still life w fotografii produktowej
Fotografia still life to fotografia martwej natury, będąca gatunkiem fotografii do przedstawienia przedmiotów nieożywionych. Najczęściej odnosi się do przedmiotów aranżacyjnie wkomponowanych w ujęcie. Podobnie jak w malarstwie, z tą różnicą, że obecnie still life zalicza się do fotografii produktowej jako podgatunek fotografii reklamowej.
Fotografia w historii ludzkości otworzyła zupełnie nowy wymiar przekazu graficznego, który mógł być reprodukowany na większą skalę. Prekursorzy marketingu szybko zdali sobie sprawę, ze może to być świetna okazja do tworzenia anonsów z produktami, które oferują. W rezultacie powstały pierwsze zdjęcia reklamowe, które w zmienionej formie trwają w najlepsze po dziś dzień.
Fotografia still life jest zaliczana również do sztuki, która obecnie ma inne zastosowanie, ponieważ jest połączona z jakimś przekazem, marką, produktem czy usługą. Często spotkamy tego typu zdjęcia w reklamie, w fotografii kulinarnej czy ogólnie rzecz biorąc w fotografii produktowej.

W odróżnieniu od fotografii krajobrazowej czy portretowej, ten gatunek daje więcej swobody w rozmieszczaniu elementów w ramach jej kompozycji. Najważniejszymi elementami kompozycji w fotografii still life, podobnie jak w produktowej, jest oświetlenie i kadr.
Oświetlenie
W fotografii still life nie ma jednego wzorca oświetlenia, dlatego panuje tu dość duża dowolność. Może być miękkie światłu lub zupełnie przeciwnie, bardzo ostre, które maksymalnie podbije kontrasty. Jak w każdego typu fotografii produktowej, oświetlenie jest tak samo podzielone:
- Kluczowe (główne)
- Wypełniające
- Konturowe
- Oświetlenia tła
Nie zawsze spotkamy wszystkie te rodzaje świateł – czasami mamy tylko jedno źródło, które jest wystarczające. W malarstwie źródłem takiego oświetlenia było najczęściej słońce wpadające przez okno. W fotografii zdecydowanie najczęściej używa się oświetlenia błyskowego stosowanego w studiach fotograficznych.
Aranżacja
Produkty osadzone w fotografii still life, w odróżnieniu od fotografii packshotowej, wkomponujemy w aranżację sceniczną. Polega to na starannym przygotowaniu dodatków, tła i innych elementów, które będą tworzyć harmonijną całość. Dodatkowo dochodzą elementy psychologiczne, które kreują ślad i kolejność wodzenia wzroku odbiorcy.

Poczucie estetyki, ogólnych zasad kompozycji i umiejętności posługiwania się światłem nie wystarczy, by nasza fotografia miała moc przebicia się w dzisiejszym świecie fotografii reklamowej. Podążanie za najnowszymi trendami lub ich kreatywne modyfikacje, które wpasują się w obecny nurt odbiorców jeszcze bardziej wpłyną na efekty.
Jakie kadry wybrać?
Kadrowanie z fotografii stil life zazwyczaj jest podobne w fotografii i sztuce. Jest to kadr na wysokości oczu, od przodu. Tego typu kadry stosowane są najczęściej, ale nie do każdego produktu to się sprawdzi. Nowym nurtem w fotografowaniu np. kosmetyków są ujęcia z lotu ptaka (flatshoty), podobnie jak w fotografii kulinarnej. Fotografia kulinarna rządzi się odrębnymi prawami i najczęściej tam spotkamy ujęcia pod kątem 45 stopni. Więcej o rodzaju ujęć przeczytasz w tym wpisie.
Dopasowanie
Ważnym elementem jest dopasowanie fotografii do design systemu marki czy linii produktów. Z tego powodu główną rolę odgrywa tu dopasowanie palety kolorów i elementów aranżacji pasujących do produktu, które wzmocnią jego cechy czy właściwości. Należy mieć jeszcze na uwadze typografie, by były czytelne, a zarazem charakterystyczne.
Język fotografii powinien zachować swoistą spójność, by utożsamiał się z identyfikacją wizualną marki. Czasami widzimy takie zdjęcie i nie musi ono być nigdzie opisane, by przypisać bez wahania go jakiejś konkretnej marce produktów. To już jest absolutny szczyt możliwości jaki znajdziemy w fotografii still life.
- Czytaj również: Rozpraszanie światła w fotografii produktowej
Kogo wybrać do takiego zlecenia?
To kogo wybrać jest mniej ważne niż jak do tego podejść. Przede wszystkim należy zacząć dokładnie od opisania wszystkich wymagań i działań studia fotograficznego, czyli tzw. briefu. Dlatego brief uzupełnij o kadry i ujęcia. Dobrze jest uczestniczyć w takiej sesji, wówczas wszystko omówicie na miejscu z fotografem i zobaczycie pierwsze efekty, które można szybciej skorygować. Duże firmy wykorzystują do tego jeszcze stylistów, którzy zadbają o każdy szczegół.
Zobacz również nasze inne wpisu w poradniku: