Rozpraszanie światła w fotografii produktowej
Rozpraszanie światła na zdjęciach produktowych jest ważnym elementem w ich kreowaniu, ponieważ wpływa na wrażenia odbiorcy. Wyobraź sobie zdjęcie z mocnymi cieniami i kontrastowe, oraz takie, które cieni nie ma i posiada delikatne przejścia tonalne. W reklamie zastosujemy pierwsze, a w sklepie internetowych to drugie.
Ostre światło
Stosowanie ostrego światła przyjęło się w reklamie i na miniaturkach produktów, ponieważ przyciąga nasza uwagę. Zastosowanie do tego odpowiednich kolorów również zachęca do interakcji, ale takie zdjęcia nie sprzedają.
Ostre światło uzyskuje się w studiu fotograficznym bez użycia modyfikatorów, a więc z samą czaszą na lampie. Dobrze jest ustawić lampę dość daleko od produktu, wówczas uzyskamy ciekawe cienie. Jest to dość trudne w praktyce, by osiągnąć dobre i estetyczne efekty z twardym cieniem. Często stosuje spotkać można takie zdjęcia w fotografii mody, leczy wymaga dużych umiejętności u fotografa.
Miękkie światło
Fotografia produktowa kocha miękkie światło, ponieważ przedstawiony produkt wygląda bardziej naturalnie. Stąd mamy wysyp akcesoriów do fotografii, które zawierają w nazwie to magiczne słowo „bezcieniowe”.
Fotografia bezcieniowa to zdjęcia, które są praktycznie pozbawione cieni. Jednak bez cieni nie da się zrobić dobrej fotografii, a co gorsza, można przesadzić. Jako przykład weźmy stoły bezcieniowe, które oświetlone od spodu mogę wpływać na podświetlenie produktu. Produkt będący oświetlony dołem wygląda bardzo nienaturalnie, bo w żynach normalnych warunkach nie zobaczymy żadnego towaru na żywo.
Jak zatem oświetlić produkt miękkim światłem bez stołu bezcieniowego? O tym właśnie będzie ten wpis 🙂
Rozpraszanie światła
By nasz produkt ładnie się prezentował w sklepie, to potrzebne będzie rozproszenie światła czyli jego zmiękczenie. Pozwoli to na pozbycie się ostrych cieni, by zdjęcie wyglądało estetycznie i naturalnie, co ma prowadzić do zachęcenie klienta do zakupu w Waszym sklepie.
Jak zmiękczyć światło?
Światło zmiękcza się na wiele sposobów, ale można wyodrębnić dwa główne nurty w jego rozproszeniu:
- Odbicie światła,
- Przepuszczenie światła przez dyfuzor.
1. Odbicie światła
Światło odbite, to jak wskazuje nazwa, rozproszenie strumienia światła poprzez odbicie od płaszczyzny. Płaszczyzną odbijającą światło często jest ściana lub sufit. Z pewnością widzieliście fotografa na jakiejś imprezie, który miała aparat z zamontowaną lampa błyskową. Najczęściej lampa skierowana była w sufit, by osoby fotografowane nie miały brzydkich cieni i wyglądały dobrze.
W fotografii produktowej stosuje się podobne techniki. Rzadziej stosuje się odbicie światła od sufitu czy ściany, ponieważ to mocno ogranicza modelowanie naszego światła. W celu łatwiejszego modelowania / manipulacji światła stosuje się ekrany odbijające.
Należy tu wyróżnić przede wszystkim dwa typu ekranów/płaszczyzn, które odbijają światło:
- V-Flat
- Płaszczyzna
V-Flat to dwie płaszczyzny o kącie prostym lub bliskim prostemu. Jak wskazuje nazwa, płaszczyzny tworzą literę „V”. W środek umieszcza się lampę błyskową, która jest tyłem do obiektu. Światło pada na v-flat i odbite wraca na produkt. Dzięki temu jest rozproszone i zmiękczone, więc produkt jest w dużej mierze pozbawiony cienia. To bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ dwie płaszczyzny powodują, że światło pada na produkt szerzej – trochę z przodu i z tyłu.
Płaszczyzna dla odmiany, to nic innego jak płaska powierzchnia, która odbija światło podobnie jak lustro. W odróżnieniu od lustra, w fotografii produktowej stosuje się płaszczyzny białe, a najczęściej używa się arkuszy styropianowych. Dlaczego styropian? Jest kilka powodów: cena, dostępność, łatwość stosowania. Ale najważniejszym powodem jest jakość odbitego światła, ponieważ jest bardzo równomiernie rozproszone. Dzieje się tak dlatego, że styropian składa się z maleńkich kulek, które załamują światło w każdym kierunku. Tytanowa biel styropianu powoduje, że mało światła odbitego tracimy, więc to idealny ekran rozpraszający światło.
2. Dyfuzja światła
Brzmi trochę jak opracowanie z fizyki, ale ma z tym sporo wspólnego. Dyfuzja światła to nic innego jak jego przenikanie. Dyfuzor jest pomiędzy źródłem światła (lampą), a produktem i może to być wszystko co przepuszcza światło. Aby więcej nie eksperymentować, to poniżej kilka dyfuzorów, które z powodzeniem są stosowane w fotografii produktowej.
Dyfuzory często nazywane są modyfikatorami światła, ale modyfikatory obejmują szerszą grupę akcesorów. W tym wpisie będziemy używać zamiennie dyfuzorów z modyfikatorami.
Modyfikatory stałe
Stałe modyfikatory światła, to takie, które są niezmienne i nie mamy większego wpływu na ich zmianę, są głownie:
- Softboxy
- Parasolki fotograficzne
Softboxy oraz parasolki (transparentne, a nie odbijające) przepuszczają przez siebie strumień światła i jednocześnie go zmiękczają. Dzieje się tak za sprawą materiału rozpraszającego światło. Przypomina to domowe firany. Ostre światło pada na materiał dyfuzyjny i w efekcie staje się miękkie. Parasolki są łatwe w użyciu, ale sprawiają problemy z produktami odbijającymi światło. Tu softboxy dają proste linie, które są bardziej estetyczne i profesjonalne.
Modyfikatory stałe biorą nazwę ze swojej niezmienności – nie mamy za bardzo możliwości ich zmiany, przesunięcia, oddalenia, by wpływać na rodzaj światła. Niektóre lampy mają możliwość przesuwania palnika – przód/tył i to potrafi wiele zmienić. Jeśli chcemy dokładniej zapanować nad światłem to musimy użyć modyfikatorów ruchomych.
Zasada przy takich modyfikatorach jest prosta: im większy tym bardziej rozprasza światło. Światło również jest bardziej rozproszone, gdy taki modyfikator jest bliżej fotografowanego produktu. Im dalej, tym większe i bardziej ostre cienie.
Modyfikatory ruchome
Są to takie modyfikatory, które możemy przestawiać dowolnie względem źródła światła czy fotografowanego obiektu. Najczęściej w fotografii produktowej korzysta się z folii dyfuzyjnej lub kalki technicznej oraz z materiałów dyfuzyjnych (jak te w ekranach softboxów) zamontowanych na ramkach.
Dzięki temu, że taki modyfikator jest ruchomy, to możemy dowolnie modelować światło, które przez nie jest przepuszczane. Daje to olbrzymią swobodę fotografowi w kreowaniu klimatu na zdjęciach.
Folia translum od Savage lub filtry Lee czy też kalka techniczna, to nic innego jak półprzepuszczalne światło materiały najczęściej na rolce. Rozwija się je na statywie jak zwykłe tło i przepuszcza światło, nawet przez softbox, co dodatkowo wpłynie na mniejsze cienie i większe rozproszenie. Te modyfikatory są niezastąpione przy produktach lustrzanych lub szklanych. Duża powierzchnia sprawia, że nie widać punktowego odbicia światła.
Kolejne modyfikatory ruchome to ekrany dyfuzyjne, które najczęściej są montowane na ramkach. Ich wielkość zależy od potrzeb i mogą być bardzo małe, np. 30x30cm po bardzo duże – 3x3m. Te duże ekrany w żargonie fotograficznym noszą nazwę Butterfly i stosuje się je przy dużych przedmiotach. Małe przedmioty wymagają mniejszych ekranów. Możemy przepuścić przez nie ostre i ukierunkowane światło, które pada na produkt. Tu również prawa fizyki działają, ale pozwalają nam na znacznie więcej, ponieważ ekrany można swobodnie przemieszczać, a nawet zmieniać ich kąt.
Odległość ekranu dyfuzyjnego od obiektu i źródła światła i obiektu wpływa na cienie jakie osiągniemy. Zmiana ustawienia kątów ekranu względem produktu wpływa na to gdzie pojawi się akcent światła, a gdzie więcej cienia. Ekran umieszczony pod katem powoduje, że z jednej strony na produkcie będziemy mieć więcej światła, a z drugiej mniej. Bliższa krawędź ekranu spowoduje, że w tym miejscu będzie jaśniej, a dalsza go przyciemni. Różnice nie są duże, ale widoczne i dzięki temu możemy uzyskać delikatne przejście tonalne na produkcie, które nazywane jest gradientem.
Podsumowanie
Gradienty na produktach, zwłaszcza tych odbijających światło, to święty Grall w fotografii produktowej. Powodują one, że produkt nabiera elitarności i wygląda nieprzeciętnie, nawet gdy jest to packshot na białym tle.
Modyfikatory ruchome są stosowane głównie przez profesjonalistów, którzy sprawnie posługują się sprzętem i wiedzą jaki efekt końcowy chcą osiągnąć. Dzięki nim można zastosować wiele rożnych lamp podczas jednego zdjęcia i zazwyczaj dają one najlepsze efekty.