Akcesoria do fotografii produktowej
Fotografia produktowa ma to do siebie, że bez dodatkowego sprzętu niż aparat się nie obędzie. Aby wykonywać zdjęcia produktów potrzebna jest cała masa akcesorów – zobacz moje najciekawsze.
Wstęp
Fotografia produktowa rządzi się swoimi prawami i często wymaga pomocnej dłoni czyli tzw. trzeciej ręki. Z pomocą przychodzą nam różnego rodzaju akcesoria, które ułatwią i przyśpieszą naszą pracę w studiu fotograficznym. Dzięki takim akcesoriom będziemy mogli przyśpieszyć produkcję zdjęć oraz wydajniej pracować, dlatego jest to szczególnie ważne, bo zwiększa to naszą konkurencyjność.
Magic Arm oraz Super Clamp to akcesoria od znanej marki sprzętu fotograficznego – Manfrotto. Dzięki nim jesteśmy w stanie przytwierdzić różnego rodzaju akcesoria, chwytaki, lampy błyskowe czy przedmioty, które przydatne są podczas fotografowania produktów. Są łatwe w obsłudze i kompatybilne z większością sprzętu, który znajduje się praktycznie w każdym studiu.
Akcesoria w postaci dodatkowej reki, są szczególnie ważne podczas skomplikowanych przedsięwzięć w fotografii produktowej. Każde ułożenie produktów czy innych elementów niezbędnych do zrobienia zdjęcia wymaga pewnej i solidnej konstrukcji, co zapewnia wysoką powtarzalność. W efekcie wpływa to na jakość końcową zdjęć, które są doceniane przez naszych klientów
Możliwości
Super Clamp
to taka specjalna klamra, którą możemy przymocować do statywu, stołu lub złapać nią jakiś przedmiot. Ma ona otwór na trzpień fotograficzny 16mm, ma otwór z gwintem 1/4″ oraz dwa otwory gwintowane z gwintem metrycznym M4. Godne uwagi są też kombinacje zastosowania Super Clampa. Dzięki różnym dodatkom można je łączyć ze sobą, montować dodatkowe elementy, a nawet lampy błyskowe. Niewątpliwie przydatna rzecz, gdy trzeba zamontować coś ciężkiego (utrzymuje aż 15kg!) w trudno dostępnym miejscu, np. gdzież wysoko w studiu. Możemy zamontować specjalne ramię do uchwytu lampy błyskowej (studyjne z modyfikatorami też wytrzymuje). Za pomocą trzpienia sześciokątnego możemy spiąć dwie klamry razem i cieszyć się z bardzo uniwersalnego uchwytu – przytrzyma nawet scenerię, ściankę czy inny ciężki przedmiot.
- Czytaj również Jaki monitor do obróbki fotografii produktowej?
- 4-stopniowy proces równoważenia produkcji i zdjęć
Spring Clamp
W filmie pokazuję jeszcze Spring Clamp – jest to klamra sprężynowa, która wyposażona jest w gumki w miejscy łapania przedmiotu. Najważniejsze cechy tej klamry to kompatybilność, duża moc trzymania i wspomniane gumki. Prawdopodobnie gumki były bardzo dobrze przemyślaną decyzją, ponieważ nie niszczą i nie rysują żadnych innych przedmiotów. Klamerka ma potężną sprężynę, która bardzo mocno trzyma. W związku z tym możemy bez obaw łapać nią dość ciężkie przedmioty. Świetnie się sprawdzi do podtrzymywania ekranów odbijających czy pochłaniających światło. Z pewnością znajdzie też zastosowanie do podtrzymania ekranów dyfuzyjnych, które tak często stosowane są w fotografii produktowej. Niewątpliwie wygodna rzecz w studiu, ale jest dość droga. Kosztuje ok. 80zł, podczas gdy konkurenci oferują klamerki fotograficzne za ok 1/4 tej ceny. Warto jednak zaopatrzyć się w kilka sztuk, ponieważ to dobra inwestycja.
Magiczne ramię
Na uwagę zasługuje jeszcze Magic Arm, który stanowi świetne uzupełnienie jako nieodzowny pomocnik w studiu fotograficznym. Złapie i przytrzyma przedmiot, blendę czy nawet aparat/kamerę. Możemy go ustawić w każdym kierunku, jest lekki i zajmuje mało miejsca. Centralnym pokrętłem blokujemy lub zwalniamy ramię, a końcówki są wyposażone w gwinty wewnętrzne 3/8 i 1/4″. Pokrętło reguluje moc z jaką ramię trzyma, dlatego lekkie skręcenie śruby centralne powoduje, że ramię jest cały czas ustawne, a im mocniej, tym bardziej się blokuje. Podobnie działa Micro Arm, lecz ma tylko 15cm i dzięki temu świetnie nadaje się na osprzęt przy aparacie, kamerze czy statywie.
Statyw bez nóg
Statywy Autopole nie są popularne, ale właściwości wyróżniają je na tle wszystkich innych. W przeciwieństwie do zwykłych statywów studyjnych nie mają nóg – właściwie mają tylko jedną. Oczywiście można dokupić standardowy trójnóg, ale uczyni go to zwykłym statywem. Autopole to raczej kolumna rozpierająca niż statyw. W związku z tym możemy go postawić przy samej ścianie i rozłożyć. Konstrukcja jest banalnie prosta, po prostu są to dwie rurki aluminiowe o różnych średnicach z mechanizmem blokującym. Końcówki maja gumowe nasadki, dzięki czemu nie zniszczymy podłogi i sufitu. Dzięki braku nóg jest to niesamowicie użyteczny przedmiot w studiu, ponieważ oszczędza dużo miejsca i może utrzymać duży ciężar. Jeszcze bardziej na podkreślenie zasługuje fakt, że można zamontować wiele akcesorów na jednym statywie (kolumnie). Spokojnie, wszystko będzie stabilne i nie przewróci się, gdy potracimy go przypadkiem.
Standardowo Autopole ma od 2,1m do 3,7m długości. Z pewnością zmieści się w prawie każdym studiu, a jeśli nie, to można zastosować specjalne przedłużki. Ponieważ jest to kolumna rozpierająca, to można oczywiście zastosować ją w poziomie! Jest to fantastyczne rozwiązanie do montażu np. oświetlenia gdzieś wysoko. Minusem jest to, że trzeba używać go z Super Clampami, ponieważ nie ma żadnych uchwytów. Do wyboru mamy dwie wersje – czarną i satynowe aluminium. Podobnie do innych akcesorów linii Manfrotto, nie będzie to tanie rozwiązanie. Autopole kosztuje ponad 500zł i w związku z tym często zostaje zamieniane innymi statywami. Reasumując jest to produkt, który poprawia ergonomię pracy, ponieważ szybko go rozłożymy i nie zajmuje dużo miejsca.
Wnioski
Przydatna akcesoria w studiu, dzięki którym przyśpieszyć można pracę podczas sesji. Możemy stosować wszelkiego rodzaju akcesoria, które są większości przypadków kompatybilne. Montaż klamerki trzymającej przedmiot, głowicę aparatu i wielu innych, które są przydatne zwłaszcza, gdy zachodzi potrzeba skomplikowanej budowy planu zdjęciowego. Czasami trzeba coś po prostu przytrzymać i wówczas sprawdza się to najczęściej. Sami zobaczcie na poniższym filmie jak to działa w studiu fotografii produktowej 🙂
Zapraszam do obejrzenia filmu, który jest uzupełnieniem i rozszerzeniem wpisu: