Przejdź do treści
Mixshot fotografia produktowa » 12 porad w fotografii produktowej odzieży

12 porad w fotografii produktowej odzieży

12 porad w fotografii produktowej odzieży

Podczas prowadzenia biznesu w sieci, zdjęcia mogą zwiększyć lub zmniejszyć sprzedaż. Dobra fotografia produktowa odzieży nie tylko przyciąga potencjalnych kupujących, ale także pokazuje produkt w najlepszy możliwy sposób i pomaga klientom zobaczyć, które ubrania są dla nich odpowiednie. Wszystkie fotografie odzieży są reprezentacją Twój sklep i markę firmy. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci rozwinąć umiejętności w zakresie fotografii produktowej, abyś mógł zaprezentować swoją ofertę z jak najlepszej strony.

1. Kiedy zaczynasz, prezentuj odzież w najlepszym jej stanie

Przed zrobieniem jakichkolwiek zdjęć, upewnij się, że produkty odzieżowe są wyprasowane i wolny od zanieczyszczeń (paprochy, kłaczki itp). Zadbaj o wszelkie zabłąkane nici lub odbarwienia tkaniny i usuń wszystkie metki lub naklejki. Amatorscy fotografowie mody są często kuszeni, by nie zawracać sobie głowy przygotowaniem ubrania, zamiast tego chcąc po prostu w Photoshopie usunąć wszelkie wady, ale to nie jest dobry pomysł. Realistyczne retusze w postprodukcji są trudne do opanowania i nadmierna edycja zdjęć zrujnuje jakość fotografii Waszych produktów. Gdy zaczyna się sesję zdjęciową, to zdecydowanie będzie lepsza jakość, kiedy przygotujecie dokładnie fotografowane odzież.

odzież typu duch na białym tle - zdjęcie packshot kurtki jeansowej
Przykład zdjęcia typu packshot – duch na białym tle

2. Czyste tło

Ponieważ w centrum uwagi fotografii produktowej jest odzież, chce się zniwelować wszelkie elementy rozpraszające uwagę, które można usunąć z ujęcia. Użyj białego lub szarego tła i upewnij się, że nie ma żadnych zbędnych obiektów w kadrze lub nienaturalnych cieni rzucanych przez oświetlenie w studiu. Najważniejsze jest, aby wyglądało to jak zdjęcie zrobione w studiu, nawet jeśli masz tylko dostęp do rogu swojego salonu dla tego setu fotografii mody. Jeżeli masz mały budżet, to możesz stanąć daleko od obiektu z pustą ścianą i naturalnym oświetleniem. Jeżeli chcesz więcej inwestować, to możesz rozważać zakup tła kartonowego na rolce i statywy z poprzeczką do jego zamontowania. Rozwiń tło także na podłodze, podczas gdy reszta (rolka) zamontowana jest na statywie. To zamaskuje rozpraszające cienie i wszelkie elementy ze ścian. Nie pozwól, aby tło się pogniotło lub pomarszczyło, więc dobrze jest jest przykleić również do podłogi taśmą klejącą.

3. Używaj statywu

Zamieć aparat na statywie w celu zredukowania wibracji, które mogą mieć wpływ na poruszenie zdjęcia – będzie ono bardziej ostre. Dzięki statywowi odciążysz swoje ręce i będziesz móc wykonać więcej packshotów w ciągu jednej sesji. Statywy można kupić w rozsądnej cenie, więc nawet ci, którzy pracują niskobudżetowo mogą znaleźć coś dla siebie

4. Dobre oświetlenie

Nic nie wpływa bardziej negatywnie na prezentowany produkt niż kiepskie oświetlenie. Jednak to nie musi być drogie rozwiązanie, aby mieć dobrze oświetlony obiekt. Korzystanie z naturalnego światła z dużych okien może być wystarczające do uzyskania wysokiej jakości oświetlenia. Możesz również użyć sprzętu oświetleniowego, aby uzyskać pożądany efekt. Jest to idealne rozwiązanie, jeśli nie mamy za dużo naturalnego oświetlenia na planie zdjęciowym. Minimalnie trzeba zastosować 3 źródła światła sztucznego dla uzyskania odpowiedniego rezultatu. Składa się na taki zestaw:

  • Lampa błyskowa lub żarówki światła stałego (3 zestawy)
  • Statywy oświetleniowe – również 3szt.
  • Softboxy lub parasolki rozpraszające światło (2szt.)
  • Czasza do oświetlenia tła

5. Użyj manekina

Dla klientów nie będzie dobrze odebranie, gdy produkt będzie położony na płasko. Może to być jedynie uzupełnienie. Korzystanie z manekina pokaże im, jak odzież będzie wyglądać na prawdziwej osobie i jest to tania alternatywa dla zatrudniania profesjonalnych modeli. Aby uzyskać najlepsze ujęcia, używaj realistycznych manekinów, które znajdują się w statycznych pozycjach. Jeśli uważasz, że manekin jest zbyt rozpraszający dla oka, możesz rozważyć użycie manekinów duchów, które są tworzone poprzez edycję zdjęć. Produkty na manekinie typu duch stosuje się dla przedstawienia produktu w naturalnej postaci o ludzkich kształtach, ale bez widocznych fragmentów manekinów czy innych czynników rozpraszających uwagę odbiorcy.

Nasz filmik o tym jak zrobić zdjęcia na niewidzialnym manekinie + retusz

6. Zrób fotografię 360 stopni

Jednym ze sposobów, aby dać swoim klientom wspaniały look na ubrania i motywować ich do zakupu, jest użycie fotografii 360 stopni. Technika, która pozwala klientowi zobaczyć panoramiczny widok na produkt z każdej strony, jakby dotykali i trzymali w ręku produkt. To da im lepszy odniesienie pod różnymi kątami fotografowanej odzieży, a także zwiększy ich zainteresowania w sklepie.

7. Zrób zbliżenie na szczegóły

Nawet jeśli wymienisz rodzaj tkaniny w opisie, to nadal jest to dobry pomysł, aby zrobić zdjęcia z bliska, również gdy tkanina ma teksturę, jak dzianina lub ma unikalny nadruk. Zdjęcia z bliska mogą pomóc klientowi wyobrazić sobie teksturę, jak również zobrazować inne szczegóły lub przedstawić świetną jakość odzieży.

8. Opowiedz jakąś historię

Zdjęcia w studiu są świetnym sposobem na pokazanie ubrań i są łatwe do zrobienia samemu przy ograniczonym budżecie. Jednak, jeśli możesz, pokaż swoje ubrania tam, gdzie powinny być noszone. Wysokiej jakości zdjęcia we właściwym miejscu pomogą klientowi wyobrazić sobie siebie noszącego Twoje ubrania i mogą zwiększyć sprzedaż. W tym celu będziesz potrzebować co najmniej jednego modela, który będzie nosił Twoje ubrania i będzie trzeba go sfotografować w odpowiedniej scenerii, więc będzie to wymagało większego budżetu. Podczas gdy malownicza kładka dla pieszych może być idealna dla słonecznej sukienki, nie będzie już tak dobra dla skórzanej kurtki z ćwiekami. Niech zdjęcia opowiedzą historię Twoich ubrań i będą dopasowane do scenerii.


9. Ogranicz retusz do minimum

Zbyt wiele retuszu zdjęć sprawia, że obraz wygląda tanio, zwłaszcza jeśli nie jesteś wykwalifikowany w edycji fotografii produktowych. Może to być również bardzo widoczne, w którym miejscu edycja była zrobiona, co sprawia, że klient ma mniejsze zaufanie do Twoich produktów. Upewnij się, że surowa fotografia jest tak dobra, jak to możliwe, by nie trzeba było edytować zbyt wiele.

10. Używaj miękkiego światła

Miękkie światło jest, gdy w cieniach widzimy dokładnie teksturę materiału i kolory. Cień jest o wiele bardziej subtelny i mniej rozpraszający niż duże kontrasty wyraźnie definiujące owe cienie. Aby uzyskać miękkie światło, użyj dyfuzora lub naturalnego światła (ale nie wtedy, gdy słońce jest w zenicie i mamy bezchmurne niebo).

11. Używaj różnych kątów

Fotografowanie produktu w prostym ujęciu to dobry początek, ale używaj również innych kątów, aby lepiej zaprezentować swój produkt. Użyj bocznych kątów i trzy-czwarte, aby lepiej pokazać swoją pracę.

12. Cierpliwość i praktyka

Nauka dobrych umiejętności fotograficznych wymaga dużo praktyki. Nie martw się o natychmiastowe uzyskanie wysokiej jakości zdjęć. Zamiast tego, przyzwyczajaj się do aparatu i robienia zdjęć i pracuj nad poprawą swojej techniki. To jest najlepszy sposób na opanowanie fotografii produktowej odzieży.

Marcin Lampart

Zajmuję się tworzeniem fotografii produktowej od packshotów po zdjęcia reklamowe. Prowadzę studio fotografii MixShot we Wrocławiu. Fotografię produktową zaczynałem jako amator w 2008roku w niewielkim sklepie internetowym. Z fotograficznej pasji powstała prężna firma, która specjalizuje się w zdjęciach produktowych.