Cztery kadry, to całkowita podstawa w fotografii produktowej, by dobrze przedstawić produkt. Oczywiście zdjęć można wykonać więcej, ale warto stosować się do podstawowych kadrów. Według ekspertów fotografii są one po prostu podstawowe do poprawnej prezentacji produktów w sklepach internetowych.
1. Flat – czyli populary Flatshot
Jednym z częściej używanych sposobów prezentacji produktów na zdjęciach jest widok z lotu ptaka. Zdjęcia tego typu możemy wykonać z pomocą statywu, który ma ramię boczne. Po zamontowaniu aparatu na głowicy i skierowaniu go pionowo w dół mamy kadr prawie gotowy. Pozostaje nam tylko umieścić produkt i odpowiednio go oświetlić. Oby uniknąć efektu dystorsji, warto jest używać obiektywów z większą ogniskową niż 35mm. Jeśli mamy dość duże produkty (np. 50x50cm) to można podnieść statyw maksymalnie do góry i wykonać zdjęcie za pomocą tetheringu (poprzez kabel USB podłączony do komputera), dzięki czemu nie będzie nam potrzebna drabina.
2. 45 stopni
Jest to chyba najbardziej polarny kadr w fotografii produktowej, ponieważ patrzymy na wszystko co mamy w dłoniach pod podobnym kątem. Podobnie patrzymy na jedzenie, które jest na stole, dlatego tak często wykorzystuje się te kadry w fotografii kulinarnej. Kadry wykonane pod kątem 45 stopni są bardzo naturalne i bliskie człowiekowi i prawdopodobnie dlatego fotografowane produkty lepiej się sprzedają. Warto do takich kadrów używać obiektywów o ogniskowej pomiędzy 60 a 105mm – wówczas poprawnie oddamy kąty i proporcje produktu.
- Czytaj również:
- 4 Najpopularniejsze typy w fotografii produktowej
- Duch na fotografii produktowej. Co to jest i jak zrobić?
3. Kadr z wysokości oczu
Tak jak markety ustawiają to, co chcą sprzedawać w dużych ilościach na wysokości naszych oczy, tak samo odnosi się do fotografii produktowej. Najczęściej widzimy tak przedstawiane produkty kosmetyków, alkoholu, elektroniki i wielu innych. Produkt ustawiamy „à la face” do aparatu. Jest to bardzo naturalna perspektywa dla ludzkiego oka i produkty z takimi kadrami cieszą się większym powodzeniem. Podobnie jak poprzednio sprawdza się obiektywy o ogniskowych 60-105mm.
4. Detailshot – czyli szczegóły
Badania dowodzą, że produkty oddające zbliżenie na zdjęciu są chętniej kupowane. Szczegóły oddają dokładny charakter i różne cechy materiały, z którego jest wykonany dany produkt. Często sklepy internetowe pomijają ten fakt, a jest do spora utrata wielu potencjalnych klientów. Do zdjęć tego typu również stosuje się obiektywy jak wyżej, lecz z tą różnicą, że muszą to być obiektywy macro. Takie obiektywy pozwalają na odpowiednie podejście do produktu, dając możliwość ostrzenia. Nie musi to być zdjęcie w bardzo dużym powiększeniu, po prostu powinny być dobrze oddane szczegóły, faktura, rodzaj materiału czy wykończenia.
Na osobną uwagę zasługują przedmioty bardzo małe jak np. biżuteria. Tu również stosujemy powyższe punkty 1-3 lecz w mikroskali.
Powyższe zasady odnoszą się do całej fotografii, ale szczególne zastosowanie mają w fotografii produktowej, ponieważ każde dobre zdjęcie produktu złapane w powyższym kadrze.