Obiektywy typu macro

Wiele osób zaczynających robić fotografię produktową zaczyna od podstaw typu: szukanie aparatu czy obiektywu. Dziś skupimy się na obiektywach, a dokładniej na obiektywach makro. Obiektywy tego typu nieznacznie się różnią od swoich zwykłych odpowiedników i cechują je dwie zasadnicze rzeczy. Pierwszą jest odległość, od której potrafią łapać ostrość. Zazwyczaj wynosi ona już kilka cm (np. 15cm), co jest gigantyczną zaletą w porównaniu do np. 50cm. Druga ważna cecha to ostrość, bo takie szkła są po prostu niesamowicie ostre. 

Dzięki temu, że obiektywy do makrofotografii ostrzą z bardzo bliska, to jesteśmy w stanie uzyskać skalę odwzorowania obiektu1:1. Oznacza to, że na pełnoklatkowej matrycy będziemy mieć odwzorowanie rzeczywistej wielkości produktu. Dla przykładu: jeśli pierścionek ma 1,8cm średnicy, to na naszej matrycy będzie zajmować on dokładnie tyle samo. To jest bardzo istotna przewaga tych obiektywów względem pozostałych, ponieważ standardowe szkła mają najczęściej skalę odwzorowania 1:2. W takie skali nasz pierścionek będzie zajmować tylko 0,9cm powierzchni matrycy.

Problem odwzorowania ustępuje, gdy mamy do czynienia z większym przedmiotem, od którego możemy więc przyzwoite odejście. Odejście również jest ważne, by uniknąć efektu dystorsji. (niekształcenia perspektywicznego), chociaż ona najczęściej występuje w obiektywach szerokokątnych.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Przysłona – jest to element regulujący ilość wpadającego światła na naszą matrycę. Często polecane są obiektywy ze światłem F2.8, ale w fotografii studyjnej i produktowej nie ma to większego znaczenia, ponieważ często pracuje się na mniejszym otworze przysłony, np. F16, ponieważ daje to większą głębię ostrości. Tzw. jasne obiektywy (F2.8) zazwyczaj mają lepszą ostrość w innych zakresach przysłony, co jest ważnym argumentem jakościowym, ale im bardziej jasny obiektyw, tym bardziej zaawansowana jego budowa, która jest związana z ceną końcową.

Stabilizacja obrazu – czy jest to must have? Z punktu fotografowania produktów na statywie, to raczej rzecz zbędna. Jeśli ją mamy, to zapamiętajmy, by ją wyłączyć, gdy aparat jest na statywie. Unikniecie dzięki temu wielu nieprzyjemnych efektów. Stabilizacja różnie jest nazywana i u każdego producenta jest inaczej – może to być VR, OIS, SR.

Ogniskowa – to już zależy od rodzaju matrycy, ponieważ matryce pełnoklatkowe są większe od APS-C i stosunek proporcji wynosi 1,5 raza. Mają to na uwadze możemy założyć, że do APS-C bądą odpowiednie obiektywy o ogniskowej z przedziału 40-60mm, a w przypadku pełnoklatkowych matryc, będą to teleobiektywy z przedziału 60-105mm. Te dwie rodzaje ogniskowych możemy spotkać w fotografii produktowej najczęściej, chociaż przym wiodą obiektywy o ogniskowej 105mm.

Dlaczego nie tzw. zoom? Zmiennoogniskowe obiektywy są bardziej uniwersalne, ale w przypadku jakości, zawsze ustępują miejsca stałoogniskowym. Stałki są po prostu bardziej ostre, co ma bezpośredni wpływ na efekt finalny zdjęcia. Wielu fotografów zauważa też lepszą plastykę obrazu i większą łatwość w postprodukcji, np. podczas fockus stackingu.

Wnioski w ujęciu fotografii produktowej

Jedynym sensownym rozwiązaniem przy wyborze obiektywu do fotografii produktowej, to jasne szkła makro, które są stałoogniskowe. Każdy profesjonalny fotograf produktowy takich używa, nawet przy produkcji zwykłego packshota. Również dowiemy się od wielu fotografów, że sam aparat nie jest tak ważny jak obiektyw na nim zamontowany. Niestety nie są to tanie obiektywy, ale z punktu widzenia jakości i zastosowania w pewnych okolicznościach, nie ma innej alternatywy.

Marcin Lampart

Zajmuję się tworzeniem fotografii produktowej od packshotów po zdjęcia reklamowe. Prowadzę studio fotografii MixShot we Wrocławiu. Fotografię produktową zaczynałem jako amator w 2008roku w niewielkim sklepie internetowym. Z fotograficznej pasji powstała prężna firma, która specjalizuje się w zdjęciach produktowych.