Przejdź do treści
Mixshot fotografia produktowa » Jak wiernie odwzorować kolor w fotografii produktowej?

Jak wiernie odwzorować kolor w fotografii produktowej?

Z tego artykułu dowiesz się jak wiernie dozorować kolory na zdjęciach produktowych.

Balans bieli to podstawa

Twój aparat jest domyślnie ustawiony na automatyczny pomiar balansu bieli. Jeśli tak jest, to z pewnością zdjęcia są dość nietetyczne pod względem kolorów. Mogą być za żółte czy niebieskie. Żeby to skorygować to musimy ustawić w pierwszej kolejności odpowiednią temperaturę światła, a to zależy od rodzaju światła, które wykorzystujemy w naszym studiu fotografii produktowej.

Temperatura

  • 3000 – 4000K – żarówka halogenowa
  • 5200K – światło dzienne
  • 5400K – światło błyskowe
  • 5200-5600K – świetlówki fotograficzne (tzw. światło stałe)

balans bieli

Korektę balansu bieli ustawiamy w aparacie. Może to być osobny przycisk WB lub w menu aparatu. Można również nic nie zmieniać jeśli robimy zdjęcia w formacie RAW. Wówczas balans bieli możemy zmienić w programie graficznym bez utraty na jakości, ale to droga dla amatorów. Zaawansowani fotografowie używają szarej karty (wzorca). Po ustawieniu świateł wykonujemy zdjęcie szarej płytki. W menu aparatu wybieramy zrobione zdjęcie jako wzorzec do balansu bieli. Jeśli pracujemy na tym samym sprzęcie oświetleniowym, to nie zachodzi potrzeba każdorazowej korekcji WB.Najbezpieczniej jest jednak fotografować w formatach RAW – zawsze możemy dokonać dodatkowej korekcji.

Balans bieli ustawiony poprawnie, ale coś mi tu nie pasuje…

Często jest tak, że pomimo poprawnego ustawienia balansu bieli, występują niezgodności w kolorach. Dzieje się tak, ponieważ każdy aparat ma inna odpowiedź kolorystyczną. Każdy – mam tu na myśli każdy jeden egzemplarz, a nie tylko model czy producenta. Każdy czujnik obrazu ma nieco inną obsadę kolorystyczną i nie ma możliwości żeby to obejść.

Czytaj również Akcesoria do fotografii produktowej

Fotografia produktowa często wymaga dokładnego dopasowania koloru. Bawienie się w korekcję podczas postprodukcji może doprowadzić każdego do frustracji, a jeśli nie, to z pewnością zabierze ogrom czasu. Zam zatem sobie z tym poradzić?

Użyj Colorcheckera

ColorChecker to płytka zawierająca w sobie 24 próbki różnych kolorów, które służą do prawidłowej kalibracji aparatu. Jest z powodzeniem stosowany w każdej profesjonalnej produkcji fotograficznej, ale też w filmowej.

ColorChecker jest bardzo użytecznym narzędziem jeśli zależy nam specjalnie na odwzorowaniu barw, zwłaszcza gdy fotografujemy dwoma aparatami te same produkty podczas jednej sesji.

Uzyskanie idealnego koloru zaczyna się od wykonania zdjęcia naszego wzorca. Następnie używamy oprogramowania ColorChecker Camera Calibration, aby przeanalizować te kolory i stworzyć profil. Profil aparatu pomaga skorygować unikalną odpowiedź kolorystyczną każdego aparatu. Tworząc profil Dual Illuminate Camera Profile, dla każdego aparatu, bez względu na to, jaki aparat wybierzemy lub jakiego aparatu używa drugi fotograf, uzyskamy spójną kolorystykę na każdym ujęciu.

Passport w Lightroomie

Aby wykonać Profil wzorcowy, wykonaj dwa zdjęcia ColorChecker Passport w dwóch różnych źródłach światła. Im więcej różnic, tym lepiej, np. pełne słońce i światło błyskowe. Upewnij się, że jest to czyste światło, bez krzyżujących się kolorów pochodzących z pobliskich ścian. Upewnij się też, że oba zdjęcia są dobrze naświetlone. W Lightroomie wystarczy zaznaczyć oba zdjęcia, przejść do okna eksportu i wybrać opcję ColorChecker Camera Calibration. Wtyczka zostanie zaimplementowana po zainstalowaniu oprogramowania ColorChecker Camera Calibration. Nadaj profilowi nazwę zgodną z aparatem, którego używasz i kliknij przycisk eksportowania.

Wtyczka X-Rite Camera Calibration Lightroom Classic przeanalizuje oba zdjęcia, zidentyfikuje próbki kolorów i stworzy profil aparatu, który dokona korekt potrzebnych do skorygowania unikalnej odpowiedzi kolorystycznej Twojego aparatu. Zrób to dla każdego aparatu, który posiadasz lub dla każdego aparatu, który będzie używany w pracy. Następnie wystarczy zastosować każdy profil do każdego obrazu z odpowiedniego aparatu. Wystarczy, że na początku pracy każdy wykona dwa zdjęcia ColorCheckera z każdego aparatu, którego będzie używał. Profile możesz zrobić później. Jeśli z jakiegoś powodu wtyczka Lightroom Classic nie zadziała automatycznie, możesz również użyć samodzielnego oprogramowania ColorChecker Camera Calibration do wykonania profilu ICC.

Po zrobieniu głównego profilu dla każdego z aparatów, trudno będzie odróżnić od siebie zdjęcia. Np. zdjęcie Nikonem vs zjecie zrobione Canonem. Będziemy mieć dokładnie odwzorowany kolor. Gdy mamu utworzony profil ICC, można dodać dowolny balans bieli, nasycenie i styl do zdjęć produktów, mając świadomość, że podstawowy kolor jest poprawny.


mniej edycji

Tworzenie profili kolorystycznych zapewni Ci większą spójność Twoich zdjęć, spędzisz mniej czasu na pracach postprodukcyjnych, będziesz miał lepszą jakość zdjęć, a to wszystko oznacza większe zaufanie Twoich klientów. Wszystko, czego potrzebujesz, to dwa zdjęcia z ColorChecker Passport lub dowolnego wzorca ColorChecker Classic 24. A teraz, dzięki oprogramowaniu ColorChecker Camera Calibration v2, możesz tworzyć profile ICC z pojedynczym oświetleniem w programie Capture One.

  • Zobacz inne wpisy z naszego poradnika o fotografii produktowej

Wnioski

Jak podaje portal pixelz.com – ok. 10% produktów jest zwracanych do sklepów internetowych, ponieważ występuje niezgodność kolorystyczna. Powoduje to gigantyczne straty w branży odzieżowej, ponieważ setki ton ubrań ląduje na wysypiskach śmieci. Warto więc używać w pracy profesjonalnego sprzętu, który sprawi, że nie tylko będziemy szybciej i wydajniej pracować, ale zwiększy jakość zdjęć produktowych, co przełoży się na zadowolenie zlecających sesje i klientów końcowych.

Marcin Lampart

Zajmuję się tworzeniem fotografii produktowej od packshotów po zdjęcia reklamowe. Prowadzę studio fotografii MixShot we Wrocławiu. Fotografię produktową zaczynałem jako amator w 2008roku w niewielkim sklepie internetowym. Z fotograficznej pasji powstała prężna firma, która specjalizuje się w zdjęciach produktowych.

Czytaj również 4 najpopularniejsze typy fotografii produktowej