to taka specjalna klamra, którą możemy przymocować do statywu, stołu lub złapać nią jakiś przedmiot. Ma ona otwór na trzpień fotograficzny 16mm, ma otwór z gwintem 1/4″ oraz dwa otwory gwintowane z gwintem metrycznym M4. Godne uwagi są też kombinacje zastosowania Super Clampa. Dzięki różnym dodatkom można je łączyć ze sobą, montować dodatkowe elementy, a nawet lampy błyskowe. Niewątpliwie przydatna rzecz, gdy trzeba zamontować coś ciężkiego (utrzymuje aż 15kg!) w trudno dostępnym miejscu, np. gdzież wysoko w studiu. Możemy zamontować specjalne ramię do uchwytu lampy błyskowej (studyjne z modyfikatorami też wytrzymuje). Za pomocą trzpienia sześciokątnego możemy spiąć dwie klamry razem i cieszyć się z bardzo uniwersalnego uchwytu – przytrzyma nawet scenerię, ściankę czy inny ciężki przedmiot.
W filmie pokazuję jeszcze Spring Clamp – jest to klamra sprężynowa, która wyposażona jest w gumki w miejscy łapania przedmiotu. Najważniejsze cechy tej klamry to kompatybilność, duża moc trzymania i wspomniane gumki. Prawdopodobnie gumki były bardzo dobrze przemyślaną decyzją, ponieważ nie niszczą i nie rysują żadnych innych przedmiotów. Klamerka ma potężną sprężynę, która bardzo mocno trzyma. W związku z tym możemy bez obaw łapać nią dość ciężkie przedmioty. Świetnie się sprawdzi do podtrzymywania ekranów odbijających czy pochłaniających światło. Z pewnością znajdzie też zastosowanie do podtrzymania ekranów dyfuzyjnych, które tak często stosowane są w fotografii produktowej. Niewątpliwie wygodna rzecz w studiu, ale jest dość droga. Kosztuje ok. 80zł, podczas gdy konkurenci oferują klamerki fotograficzne za ok 1/4 tej ceny. Warto jednak zaopatrzyć się w kilka sztuk, ponieważ to dobra inwestycja.
Na uwagę zasługuje jeszcze Magic Arm, który stanowi świetne uzupełnienie jako nieodzowny pomocnik w studiu fotograficznym. Złapie i przytrzyma przedmiot, blendę czy nawet aparat/kamerę. Możemy go ustawić w każdym kierunku, jest lekki i zajmuje mało miejsca. Centralnym pokrętłem blokujemy lub zwalniamy ramię, a końcówki są wyposażone w gwinty wewnętrzne 3/8 i 1/4″. Pokrętło reguluje moc z jaką ramię trzyma, dlatego lekkie skręcenie śruby centralne powoduje, że ramię jest cały czas ustawne, a im mocniej, tym bardziej się blokuje. Podobnie działa Micro Arm, lecz ma tylko 15cm i dzięki temu świetnie nadaje się na osprzęt przy aparacie, kamerze czy statywie.
Statywy Autopole nie są popularne, ale właściwości wyróżniają je na tle wszystkich innych. W przeciwieństwie do zwykłych statywów studyjnych nie mają nóg – właściwie mają tylko jedną. Oczywiście można dokupić standardowy trójnóg, ale uczyni go to zwykłym statywem. Autopole to raczej kolumna rozpierająca niż statyw. W związku z tym możemy go postawić przy samej ścianie i rozłożyć. Konstrukcja jest banalnie prosta, po prostu są to dwie rurki aluminiowe o różnych średnicach z mechanizmem blokującym. Końcówki maja gumowe nasadki, dzięki czemu nie zniszczymy podłogi i sufitu. Dzięki braku nóg jest to niesamowicie użyteczny przedmiot w studiu, ponieważ oszczędza dużo miejsca i może utrzymać duży ciężar. Jeszcze bardziej na podkreślenie zasługuje fakt, że można zamontować wiele akcesorów na jednym statywie (kolumnie). Spokojnie, wszystko będzie stabilne i nie przewróci się, gdy potracimy go przypadkiem.
Standardowo Autopole ma od 2,1m do 3,7m długości. Z pewnością zmieści się w prawie każdym studiu, a jeśli nie, to można zastosować specjalne przedłużki. Ponieważ jest to kolumna rozpierająca, to można oczywiście zastosować ją w poziomie! Jest to fantastyczne rozwiązanie do montażu np. oświetlenia gdzieś wysoko. Minusem jest to, że trzeba używać go z Super Clampami, ponieważ nie ma żadnych uchwytów. Do wyboru mamy dwie wersje – czarną i satynowe aluminium. Podobnie do innych akcesorów linii Manfrotto, nie będzie to tanie rozwiązanie. Autopole kosztuje ponad 500zł i w związku z tym często zostaje zamieniane innymi statywami. Reasumując jest to produkt, który poprawia ergonomię pracy, ponieważ szybko go rozłożymy i nie zajmuje dużo miejsca.
Przydatna akcesoria w studiu, dzięki którym przyśpieszyć można pracę podczas sesji. Możemy stosować wszelkiego rodzaju akcesoria, które są większości przypadków kompatybilne. Montaż klamerki trzymającej przedmiot, głowicę aparatu i wielu innych, które są przydatne zwłaszcza, gdy zachodzi potrzeba skomplikowanej budowy planu zdjęciowego. Czasami trzeba coś po prostu przytrzymać i wówczas sprawdza się to najczęściej. Sami zobaczcie na poniższym filmie jak to działa w studiu fotografii produktowej 🙂
Zapraszam do obejrzenia filmu, który jest uzupełnieniem i rozszerzeniem wpisu: