Przejdź do treści
Mixshot fotografia produktowa » 4 Najpopularniejsze typy fotografii prodUKTÓW

4 Najpopularniejsze typy fotografii prodUKTÓW

W pracy fotografa produktowego spotykamy się często z trudnością określania zdjęć produktowych przez klientów. Kiedy próbujemy określić typ danego projektu, wszyscy nazywają to różnie. W tym artykule opiszemy 4 typy zdjęć produktowych, które są wykorzystywane najczęściej od reklamy po packshoty. Czy są tylko 4 typy zdjęć produktowych? Nie, jest ich znacznie więcej, ale te opisane są wykorzystywane w większości zdjęć w fotografii komercyjnej.

Komercyjna fotografia produktów może być podzielona na cztery główne typy ujęć:

  • samodzielne (packshot),
  • aranżowane (environmental shot),
  • produktu w użyciu (use shot),
  • bohatera (hero shot).

Teraz, gdy już wiemy, jak nazywa się każdy typ, omówmy różnice między nimi.

Samodzielne ujęcie produktu


Zdjęcia na białym tle

Pojedyncze ujęcie w swojej najbardziej podstawowej formie to produkt sfotografowany sam, z przodu i na środku, na białym, jednolitym tle. Ideą tego typu ujęcia jest po prostu stworzenie dokładnej wizualnej reprezentacji produktu. Samodzielny obraz produktu może zawierać pojedynczy produkt lub grupę produktów znanych jako „samodzielna grupa na białym jednolitym tle”. Czy tło musi być białe? Nie. Tło może być w dowolnym kolorze, który określisz. Ale biały jest najczęstszym i uniwersalnym kolorem tła używanym do tego typu ujęć nazywanych najczęściej packshotami.


Produkcja

Tego typu ujęcia są zazwyczaj produkowane w kontrolowanym środowisku studyjnym. Choć z pozoru są łatwe do wykonania, to ich realizacja może okazać się trudniejsza niż się wydaje. Można zapytać „czy nie można po prostu umieścić produktu na białym tle, sfotografować go i umieścić w sieci?”. Oczywiście, można to zrobić. Czy to zapewni profesjonalne rezultaty, których szukasz, jest dyskusyjne. Tylko dlatego, że może to wyglądać prosto, nie znaczy, że tak jest. Istnieje wiele poziomów zdjęć produktów na białym tle.

Wielu klientów o tym nie wie, ale samo umieszczenie produktu na białym tle i ustawienie światła nie gwarantuje uzyskania czystego, białego tła bezpośrednio po wyjęciu z aparatu. O ile uzyskanie czystego białego tła „w aparacie” jest zdecydowanie możliwe poprzez oddzielenie światła tła od obiektu, to tak naprawdę zależy to od produktu i kąta, pod jakim jest on fotografowany. Najczęściej, jeśli chcemy uzyskać spójne rezultaty dla druku i stron internetowych, produkt nadal będzie wymagał wycięcia za pomocą narzędzia piórka w programie graficznym i umieszczenia na czystym białym tle podczas postprodukcji.


Częste zastosowania zdjęć pojedynczych produktów obejmują:

  • Strony internetowe e-commerce (sklepy, portale sprzedażowe typy Allegro, Amazon)
  • Drukowane katalogi
  • Broszury informacyjne
  • Strony korporacyjne
  • instrukcje obsługi
  • oraz wiele innych

Zdjęcie produktu w naturalnym środowisku

Aranżacje

Aranżowane zdjęcie produktu to ujęcie, które wizualnie umieszcza produkt w jakimś środowisku. Może to być abstrakcyjne, konceptualne środowisko lub środowisko rzeczywiste. Ideą tego typu ujęć jest stworzenie poczucia miejsca. W przypadku tego typu ujęć, otoczenie, w którym umieszczamy produkt, może być równie ważne jak on sam. Z estetycznego punktu widzenia, zdjęcia produktów w środowisku naturalnym mogą pomóc wzmocnić produkt poprzez stworzenie głębi i wizualnej harmonii. Z perspektywy widza, atrakcyjne wizualnie zdjęcie produktu może pomóc w nawiązaniu emocjonalnej więzi z docelową grupą odbiorców, pokazać skalę produktu, a także dać ogólne poczucie tego, jak produkt mógłby wyglądać w ich przestrzeni.


Produkcja

Z punktu widzenia produkcji, zdjęcia aranżowane mogą być wykonane na dwa sposoby: na miejscu lub w kontrolowanym środowisku studyjnym.

Jeśli chodzi o zdjęcia produktów w ich środowisku, trzeba wziąć pod uwagę bardzo wiele czynników. Aby stworzyć takie ujęcie bez konieczności poszukiwania lokalizacji, uzyskiwania pozwoleń, wynajmowania obiektu i ustawiania sprzętu fotograficznego na miejscu dla pojedynczego zdjęcia.

Możemy jednak zaopatrzyć się i materiały budowlane i rekwizyty, aby stworzyć środowisko w całości w studiu. Każdy z tych materiałów i rekwizytów musiał być następnie ułożony w przyjemną kompozycję, która nie tylko podkreśli produkt, ale oferuje różne opcje kadrowania, inaczej zwaną „reżyserią artystyczną”. Rozmieszczenie wszystkich tych rekwizytów i materiałów ma kluczowe znaczenie dla komplementowania i podkreślania produktu. Stworzenie oświetlenie, które przypomina np. naturalne poranne światło czy stworzenie ostrych cieni – wszystko to jest możliwe do zrealizowania w studiu. Kompozycyjnie, chcemy stworzyć linie prowadzące, które z łatwością pozwolą widzowi przenieść wzrok bezpośrednio na główny produkt po wcześniejszym kliknięciu w miniaturkę zdjęcia.

fotografia produktowa aranzowana Wrocław - zdjęcie węża ogrodowego


Częste zastosowania zdjęć produktów aranżowanych obejmują:

  • Strony internetowe produktu lub banery na nich umieszczone
  • Artykuły o produktach – zarówno w formie drukowanej jak i cyfrowej
  • Reklama internetowa lub drukowana
  • Wpisy blogowe w formie marketingu szeptanego czy recenzji produktu

Produkt w użyciu

Zdjęcie produktu w użyciu to po prostu zdjęcie, które pokazuje „produkt w podczas używania”. Czasami zdjęcie produktu w użyciu jest również określane jako „ujęcie lifestylowe” lub „ujęcie akcji”. Chodzi o to, aby przekazać pewien styl życia związany z użytkowaniem produktu lub wizualnie zademonstrować funkcjonalność produktu, tj. pokazać, jak on działa. Tego typu zdjęcia zazwyczaj wymagają talentu, ale nie zawsze. Talent może obejmować pojedynczą osobę, grupę ludzi, rękę osoby lub nawet zwierzę. Na przykład, jeśli Twoim produktem jest wysokiej klasy karma dla kotów z naturalnych składników, ujęcie produktu w użyciu może przedstawiać zadbanego kota jedzącego tę karmę. Niektóre produkty mogą wymagać użycia tylko ręki, aby pokazać funkcjonalność działania produktu. A w innych przypadkach, możesz w ogóle nie potrzebować talentu. Na przykład, jeśli Twój produkt to ekspres do kawy, zdjęciem może być po prostu ekspres parzący filiżankę kawy. Talent nie jest wymagany, ponieważ w tym przypadku talentem jest sam produkt.

Produkcja

Tego typu zdjęcia są zazwyczaj fotografowane na miejscu zastanym lub w studiu. Zdjęcia tego typu najczęściej podkreślają chęchy danego produktu i wzmacniają jego użyteczne zastosowanie. Może to być kosiarka tnąca trawę. Dobrze jest zastosować czynnik ludzki. Prezentowanie filiżanki kawy trzymanej w dłoniach czy osoby używającej wspomnianej kosiarki. Powoduje to ożywienie zdjęcia, które nadaje specyficznej akcji. Dlaczego to jest ważne? Mawiają, że jeden obraz jest więcej wart niż 1000 słów. To właśnie wyróżnia fotografię produktową od świetnych opisów czy krótkich filmów produktowych/reklamowych.


zastosowania produktu w użyciu:

  • Reklama na stronie producenta
  • Artykuły sponsorowane
  • Reklama drukowana lub internetowa

Ujęcie bohatera

Jest to jedno zdjęcie, które definiuje oblicze kampanii reklamowej lub linii produktów. Ten typ fotografii wywołuje emocje, pragnienie, intrygę, powab i wartość produkcji. Kiedy wkładasz pieniądze w jakiejkolwiek reklamy, to jest to właśnie stosowane ujecie. Jest to rodzaj obrazu produktu, który sprawia, że czujesz nim zachwyt, nawet jeśli nie wiesz, co to jest za produkt lub robi. Wizualnie przemawia do Ciebie. Jest to dzieło sztuki, które przykuwa wzrok. Myślę, że warto tutaj również zauważyć, że ten typ ujęcia może być w rzeczywistości zdjęciem produktu na białym tle, zdjęciem aranżowanym lub nawet zdjęciem produktu w użyciu. To, co naprawdę czyni je bohaterami, to wartość produkcyjna. Musi ono wyglądać niesamowicie dobrze.

Produkcja

Produkty kosmetyczne można wzmocnić poprzez wkomponowanie w nie np. widu wody. Zdjęcie musi przedstawiać produkt z użyciem zaawansowanego oświetlenia, ale dodatki są równie ważnym elementem, by taki tym ujęcia zachwycał. Niewątpliwie jest to bardzo ciężka i czasochłonna praca do wykonania. Trzeba wykonać setki ujęć samej wody, którą w procesie postprodukcji należy wkomponować w otoczenie produktu. Bardzo dobrym przykładem są tu produkty premium, a zwłaszcza perfumy. Czasami przeglądając gazetę można przez dłuższy czas wpatrywać się w tylko jedno zdjęcie i o to właśnie chodzi.

Zastosowanie

  • Reklama drukowana i internetowa
  • Billboardy
  • Plakaty
  • oraz wiele więcej

Podsumowanie

4 najczęstsze rodzaje ujęć w fotografii produktowej. Jak wcześniej napisałem, istnieje technicznie więcej niż 4 wspomnie rodzaje ujęć produktów. Jednak są to podstawowe kategorie, które opisują 99% potrzeb większości firm w zakresie fotografii produktowej. Następnym razem, gdy będziesz chciał zatrudnić profesjonalistę, mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci w opisaniu i wyartykułowaniu typów ujęć, których możesz potrzebować do swojej fotografii produktowej.

Marcin Lampart

Zajmuję się tworzeniem fotografii produktowej od packshotów po zdjęcia reklamowe. Prowadzę studio fotografii MixShot we Wrocławiu. Fotografię produktową zaczynałem jako amator w 2008roku w niewielkim sklepie internetowym. Z fotograficznej pasji powstała prężna firma, która specjalizuje się w zdjęciach produktowych.

Czytaj również: