Przejdź do treści
Mixshot fotografia produktowa » Allegro – Nowe Wymagania Zdjęć Produktowych

Allegro – Nowe Wymagania Zdjęć Produktowych

Allegro w maju 2022 aktualizowało zasady zdjęć produktów w serwisie w katalogu produktów. Określili na nowo zasady i wytyczne przyjmowanych zdjęć. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Allegro konsekwentnie rozwija katalog zdjęć produktów i wymaga coraz więcej od ogłoszeniodawców. Zanim umieści się zdjęcia na portalu powinniśmy poznać niezbędne wymagania zdjęć produktowych, a właściwie packshotów, ponieważ zdjęcia mają być na białym tle.

aerograf pokryty czarwoną farbą metaliczną, która odbija i załamuje światło błyskowe - przykład użycia dyfuzorów światła w fotografii produktowej
Poprawne zdjęcie wg aktualnych wymogów Allegro

Rozmiary zdjęć na allegro

Pierwszym wymogiem Allegro są wymiary zdjęć. Serwis stawia warunek szerokości zdjęcia zdjęcia minimum 500 pikseli. Niestety, ale przy tak małym rozmiarze nie klienci nie widzą za wiele szczegółów nawet, gdy mamy świetnej jakości fotografie. Skończyły się czasy powolnego internetu czy ograniczeniach prędkości serwerów. Dziś możemy pozwolić sobie na znacznie lepszą jakość fotografii do znacznie większych wymiarów, bo górną granicę Allegro ustaliło na 2560 pikseli dłuższego boku.

Jakość

W kolejnym punkcie Allegro sugeruje użytkownikom wyższą jakość zdjęć. Według Serwisu zdjęcie powinno być;

  1. Wyraźne
    • Wyraźne zdjęcie to takie, na którym widać wyraźnie każdy fragment produktu. Fotografia powinna być odpowiednio wyostrzona i pozbawiona efektu zamglenia
  2. Precyzyjnie wyszparowane
    • Szparowanie – nie spotkałem się z tym słowem nigdzie indziej niż w fotografii, a zwłaszcza produktowej, bo to codzienność. Szparowanie to precyzyjne wycięcie produktu z tła. Nie wystarczy mieć zdjęcie na zwykłym białym tle, bo białe nigdy nie będzie – nawet jeśli się nam wydaje, że białe jest. Perfekcyjna biel dla przestrzeni barw RBG to wartość 255 na każdym z kanałów. Bez szparowania praktycznie nie da się osiągnąć takich wartości dla zdjęć produktowych.
    • Zobacz wpis: Szybkie usuwanie tła z fotografii produktowej
  3. Dobrze oświetlone
    • Allegro sugeruje, że dobrze oświetlony przedmiot jest pozbawiony prześwietleń. Pod tym enigmatycznym zwrotem kryje się informacja, że zdjęcie poza tłem nie powinno mieć fragmentów, które pozbawiają detali i szczegółów. Przepalenie to brak widocznych szczegółów i poza bielą nie zobaczymy na zdjęciu lub jego fragmencie czystą biel, ale to już nie jest pożądane przez klientów i Serwis.
    • Dobre oświetlenie to nie tylko brak przepaleń, ale też odpowiednia ekspozycja produktów. Należy zadbać o by cały produkt nie był też za ciemny, albo mniej naświetlone obszary (zacienione) nie były całkowicie ciemne, czyli pozbawione szczegółów. Klienci oczekują oglądania produktu dokładnie, a nie a np. artystycznej wizji fotografa.
  4. Odzwierciedlające rzeczywiste kolory produktu
    • Rzeczywisty kolor produktu na zdjęciach to na pozór prosta sprawa, ale jednak wielu ma z tym problem. Jedna ze spółek należących do grypy Bestseller – giganta odzieżowego – przyznała na stronach bloga, że aż 10% zwrotów towarów jest spowodowanych nieodpowiednio odzwierciedleniem koloru. Więcej o dopasowaniu koloru w fotografii produktowej
  5. Wykonane w profesjonalnych warunkach
    • W tym punkcie Allegro podaje, że do wykonania takie zdjęcia powinno się zapewnić dobre oświetlenie, tła fotograficzne i profesjonalny sprzęt do fotografii. Z ich lakonicznego opisu wynika więc, że będą stawiać poprzeczkę coraz wyżej, bo zdjęcia mają posłużyć nawet na lata. Nie jest napisane wprost, ale oczekują jakości studyjnej i pozostają dwie drogi wyboru: zlecić fotografowi lub mieć własne studio.

Szczegóły produktu

Pod tym punktem Allegro określiło cechy produktu ze szczególną koncentracją na kolorze. Jeśli sprzedający na wystawiony w ofercie produkt w kolorze czerwonym to nie może wykorzystywać zdjęcia produktu w kolorze białym lub ich całej gamy dostępnych kolorów.

Z naszych obserwacji wynika, że klienci uważają za mniej atrakcyjny produkt, któremu został zmieniony kolor w programie graficznym. zdjęcie

Zdjęcie główne na białym tle

Tu zdecydowanie ktoś merytorycznie popełnił gafę, bo już wcześniej określono kolor tła i nawet formę retuszu (szparowanie). Faktem jest jednak, że pozostałe zdjęcia produktów nie muszą być na białym tle.

obuwie na białym tle z zaawansowanym oświetleniem i cieniem przypominającym lewitację produktu
Zdjęcie nieakceptowalne z uwagi na cień pod produktem

Pokazać nowy produkt

Zdarzają się sytuacje, że klienci dostarczają nam produkt ze zwrotu, poekspozycyjny, który nosi różnego rodzaju ślady używalności/magazynowania itp. Allegro sugeruje by brać o zdjęć bez skaz, czyli fabrycznie nowy, bo brudny i zarysowany źle się prezentuje. Jeśli zlecasz produkt z rysami, zabrudzony, bo nie ma innej możliwości, to należy liczyć się z wyższymi kosztami sesji, ponieważ zwiększa się zakres prac retuszu. W przypadku odzieży powinno zadbać się o jej przygotowanie – prasowanie, czyszczenie z luźnych nitek etc.

Czego nie umieszczać na zdjęciu

Allegro zakazuje umieszczania dodatkowego tekstu czy haseł reklamowych. Poza produktem nie może być żadnych napisów, piktogramów czy logo producenta. Znaki wodne również zostały zabronione wraz z danych kontaktowych sprzedającego czy nr katalogowych produktów. Instrukcje czy warianty produktów (model, kolor) również zostały wycofane. Tabele rozmiarów odzieży też musiały zniknąć z serwisu.

odzież typu duch na białym tle - zdjęcie packshot kurtki jeansowej
Zdjęcie ma 350 pikseli szerokości. Jest za małe na Allegro

Co będzie dalej z fotografiami na allegro?

Allegro od wielu lat przywiązuje coraz to większą uwagę to normalizacji ofert. Forma wytycznych co do zdjęć produktów i ograniczenia typografii ogłoszenia powodują, że jest coraz węższe pole manewru do wyróżnienia się. Od kilku lat Allegro zakopuje przed użytkownikami dane sprzedających, co sprowadza się do dwóch możliwości konkurowania: ceną produktu i zdjęciami.