Mock Up – co to jest i jaki ma związek z fotografią produktową?
Mock Up z języka angielskiego oznacza makietę lub tworzenie makiety. Co to jest makieta? Wikipedia określa makietę jako atrapę, którą jest przedmiot mający na celu zmylić obserwatora, imitacja.
Co na prawdę dziś oznacza MOCK UP?
Dziś makiety i imitacje tworzy się niezwykle rzadko. Zdecydowanie bardziej spotykamy makiety w projektach wyłącznie wizualnych i tu zaczyna się cały galimatias wiązany ze definiowaniem znaczenia Mock Upów.
Dla grafików Mock Up znaczy co innego niż dla fotografów produktowych, a jeszcze co innego dla reżysera reklamy. Są jednak części wspólne, które można standaryzować i dopasować do definicji samej makiety / atrapy. Bez wątpienia jest to forma wizualizacji czyiś koncepcji czy założeń i najczęściej spotykany jest w środowisku biznesowym.
Wizualizacja czegoś co jeszcze nie powstało
Jeśli mock up jest formą wizualizacji samej koncepcji to znaczy, że jest to tylko plan przed wprowadzeniem czegoś, np. produktu na rynek. Możemy tworzyć makiety 2D czy 3D np. opakowań naszego produktu, wersji kolorystycznych czy nawet aranżacji biura. Wizualizacja jest kosztowna, ale pomaga wykluczyć błędy decyzyjne, które mogą kosztować wiele środków i energii by wrócić na właściwe tory. Kiedyś zrobiłem wizualizację elewacji domy mojej mamy – dzięki temu jej ulubiony odcień zieleni nie przyozdobił jej domu.
Kiedyś zdarzyło mi się współpracować z firmą tworzącą logo i wizytówki. Po przesłaniu wstępnej propozycji przez grafika, otrzymaliśmy też zaaranżowane zdjęcie wizytówek i papieru firmowego w różnych rozmiarach, które starannie ułożone były na biurku. Wyraźnie widziałem tam logo, soje nazwisko. Wszystko wyglądało jakby było wydrukowane i położone na biurku i to jest właśnie sedno koncepcji mock upów w biznesie
Od koncepcji to realizacji
Gdy już mamy naszą koncepcję to jesteśmy o krok od decyzji i wiedz, że ta decyzja jest już trudna by powiedzieć nie. Dostajemy projekt prawie gotowy, widzimy produkt w użyciu i to działa na wyobraźnię klienta. Wielu klientów nie ma tak rozbudowanych zdolności wizualizacji w głowie jak artyści i ma trudności z wyobrażeniem sobie jak produkt będzie wyglądać.
Drugim ważnym elementem przed realizację jest możliwość sprawdzenia user experience (ang. doświadczenie użytkownika, skrót UX), które pozwala na tworzeniu przez grupy focusowe (to osoby mówiące czy to fajne czy nie i dlaczego) o właściwe opinie. Dzięki temu można tworzyć wiele koncepcji, zaprezentowanie ich wąskiemu gronu (np. samochody koncepcyjne) i tworzenie na podstawie UX produktu właściwego.
nie tylko dla dużych firm
Makiety nie są już zarezerwowane dla dużych firm czy wojska. Dziś mock up może stworzyć każdy i wystarczy nam do tego telefon. Jednak to będzie to dość mizerna jakość, a zszarganej reputacji nie chce nikt. Dziś zamawiając wspomniane wizytówki, projekt opakowania czy usługi budowlanej – dostajemy w pakiecie naszą wizualizację, czyli nasz MOCK UP
przy tworzeniu stron internetowych
Mock up powszechnie wykorzystuje się do tworzenia stron internetowych. Najpierw grafik przygotowuje projekt na podstawie wytycznych klienta. po ewentualnych poprawkach, grafik przekazuje projekt mock up w wersji hi-end do programistów, którzy tworzą stronę dokładnie tak jak została zaprojektowana. Obecna narzędzia pozwalają do tworzenie dowolnych stron – wszystko zależy od naszej wyobraźni i możliwości grafika.
przy tworzeniu aranżacji fotograficznej
Większe projekty fotograficzne cechują się wysokim poziomem skomplikowania i dopracowania każdego szczegółu. W tym celu również tworzy się Mock up, ale trochę inny. Często mock up przypomina formę draftu (rysunku) uzupełnionego briefem. Najczęściej w drugim etapie tworzony jest mock up przez studio fotograficzne, które może wykonać surowe zdjęcie gotowej sceny lub stworzyć kompozycję, która etydowana jest w photoshopie, by stworzyć finalny mock up. Takie fotografie wykorzystuje się częściej w reklamach o większych zasięgach lub tworzy się większą serię zdjęć podczas jednej sesji – często spotykane w fotografii modowej zarówno marek premium jak i konfekcyjnych.
Korzyści ze stosowania mock upów
Podstawową zaletą wykorzystania mock upów jest bezpośrednie wzmocnienie przekazu lub perswazji na odbiorcy. Pamiętacie moją mamę i jej ulubiony kolor? Mimo, że marzyła o takim kolorze domu, to mock up tk skutecznie zadział, że przyczynił się na zmiany decyzji, która była utwierdzana wieloma dowodami słuszności! Niestety nie można tą techniką przesadzić, jak z żadną inną.
Kolejny element to wszechstronność zastosowania. W erze cyfrowej możemy przenosić wszystko wszędzie i nie każdy mock up musi być skomercjalizowany, ale zazwyczaj robi się go w celu osiągnięcia przychodów. Mock up można zastosować wszędzie:
W reklamie
Wiele reklam wizualnych wykorzystuje mock upy w celu osadzenia produktu w dowolnej scenerii. Dzięki temu można zaoszczędzić wiele środków i czasu na tworzeniu takiej reklamy. Wystarczy nam zdjęcie naszego produktu i podstawa mock upu, którą można pobrać z banku zdjęć, które też są darmowe.
Zobacz poniższy przykład:
Zdjęcia produktów w sklepie czy na stronie www
Mock up można wykorzystać w aranżacji produktu – produkt w użyciu lub w formie still life powiązanej z produktem. Wyobraź sobie, że trzymasz produkt w ręce – to jedno zdjęcie, a drugie to scena. Trzymasz kawę w ręce na pierwszym planie, a drugi plan to wnętrze kawiarni i to wszystko. Przykładów może być ogrom
Miniaturki filmów na youtube
Miniaturki filmów to też miejsce na mock up. Wystarczy mieć zdjęcie laptopa w biurze, a w jego ekran dopasować dowolne zdjęcie, które chcemy. Dodatkowo w poniższym przykładzie zastosowałem jeden element wyrazisty, a pozostałe, które są częścią całości są zamglone. Dzięki temu uwaga widza jest skupiona na jednym detalu, a wizualizacja nosi formę przekazu całościowego.
Jak wydać z powyższego, mock up to bardzo szerokie i użyteczne narzędzie to tworzenia treści wizualnych i przydatnych w wielu branżach i projektach. Obecnie każdy próbuje zdefiniować mock up, ale ewolucja internetowa sprawiła, że to słowo nabrało szerszego znaczenia.