Planujesz projekt związany z fotografią produktową? Obawiasz się, czy budżet na ten projekt jest wystarczający?
Jeśli tak, ten artykuł jest dla Ciebie. Obejmuje on wszystko, co musisz wiedzieć o wycenach fotografii produktowej. Umożliwi Wam stworzenie dokładnego budżetu uwzględniającego wszystkie koszty związane z projektem fotografii produktowej.
Jak działa wycena fotografii produktowej?
Projekty fotografii produktowej są prawie zawsze wyceniane albo według produktu, albo według obrazu. Przyjrzyjmy się, czym różnią się te podejścia do wyceny.
Wycena według produktu:
W przypadku tej struktury cenowej usługodawca poda cenę za produkt, niezależnie od liczby zdjęć wykonanych dla danego produktu (2 zdjęcia będą kosztować cię tak samo jak 8).
Ponieważ istnieje koszt związany z każdym zdjęciem, edycją, QA, formatowaniem i dostarczaniem. Wycena fotografii produktowej według produktu nie jest tak powszechna.
Przez obraz:
Przy tej strukturze cenowej usługodawca poda Ci cenę za zdjęcie. Jak wspomniano powyżej, ponieważ każde zdjęcie ma koszty z nim związane, usługodawcy, w tym studio MixShot, częściej stosują tą wycenę.
Studio fotograficzne poprosi Was o listę ilościową produktów z każdej kategorii produktów, które potrzebują zdjęć i kadrów obrazu lub kątów, które wymagają dla każdej kategorii produktów. Wynikiem czego będzie całkowita liczba zdjęć wymaganych dla projektu. Wymaga to trochę więcej wysiłku, aby opracować całkowitą liczbę zdjęć dla projektu. Warto, ponieważ dokładnie przewidzicie budżet na dany projekt.
5 kluczowych czynników, które wpływają na ceny fotografii produktowej
Kolejne 5 czynników będzie miało największy wpływ na ceny, jakie studio poda Wam za projekt fotografii produktowej:
Lokalizacja projektu
Największą decyzją, jaką musicie podjąć podczas planowania projektu, jest to, gdzie Wasze produkty będą fotografowane – w Waszej firmie (magazynie, centrum dystrybucji, biurze lub sklepie) czy w studiu fotograficznym fotografa. Projekty fotograficzne, które odbywają się w Waszej firmie mają różne rozpiętości cenowe w porównaniu do projektów fotograficznych, które odbywają się w studiu.
Liczba produktów w danej kategorii
Cena za zdjęcie jest zwykle odwrotnie powiązana z liczbą produktów, które są w każdej kategorii produktów. To wszystko jest kwestią skali. Jeśli macie dużą liczbę produktów w jednej kategorii, fotograf może ustawić oświetlenie i sprzęt raz. Dzięki temu sfotografujemy więcej produktów w krótszym casie. Co równa się niższej cenie za zdjęcie. I odwrotnie, jeśli macie mało produktów w jednej kategorii, fotograf będzie zmieniał aparat i oświetlenie często spowalniając produkcję zdjęciową. To będzie oznaczać, że cena za obraz będzie wyższa. Przeczytaj więcej o kadrach w fotografii produktowej.
Liczba zdjęć na produkt
Potrzeba czasu dla fotografa, aby uzyskać produkt gotowy do fotografowania – wyjmując go z opakowania, montując, czyszcząc itp. Kiedy produkt jest już gotowy do fotografowania, a pierwsze zdjęcie zostało zrobione, wykonanie kolejnych zdjęć zajmuje mniej czasu, ponieważ produkt jest już przygotowany do fotografowania i znajduje się w rękach fotografa. Z tych powodów, średnia cena za zdjęcie będzie niższa, jeśli wymagana jest większa liczba zdjęć jednego produktu.
Rodzaj kategorii produktów
Rodzaj produktów, które wymagają sfotografowania, są głównym czynnikiem wpływającym na cenę. Jeśli Wasze produkty są małe i proste – jak na przykład kubek – fotografia i edycja będzie stosunkowo szybka, a zatem cena za zdjęcie będzie niższa. Jeśli Wasze produkty są złożone z wielu elementów lub są duże i ciężkie – jak meble lub sprzęt sportowy – będą one znacznie trudniejsze i wolniejsze do fotografowania. Zatem zapłacicie za zdjęcia więcej.
Przeznaczenie zdjęć
Można używać zdjęć produktów do podstawowych celów marketingowych – katalog elektroniczny, strona e-commerce, itp. Lub wykorzystacie je do specjalistycznych celów marketingowych, takich jak wysokiej reklama drukowana. Ostateczne przeznaczenie zdjęć wpłynie na to, jak produkty są fotografowane i jak zdjęcia są edytowane. Zdecydowanie zapłacicie znacznie więcej za zdjęcia, jeśli potrzebujecie specjalistycznych zdjęć reklamowych.
Czynniki produktu i obrazu, które wpływają na ceny fotografii produktowej
Poza 5 kluczowymi czynnikami cenowymi wymienionymi powyżej istnieje kilka zmiennych związanych z produktem i zdjęciem.Te zmienne również wpływają na cenę fotografii produktowej, którą zlecacie.
Rozmiar produktu
Mniejsze produkty są łatwiejsze i szybsze do sfotografowania niż większe. Większe produkty często wymagają specjalistycznego sprzętu fotograficznego i studyjnego. Z pewnością zapłacisz więcej za zdjęcie większych produktów. Podobnie jest produktami bardzo małymi, jak biżuteria, w której wymagane jest łącznie poszczególnych płaszczyzn ostrości – tzw. focus stacking.
Waga produktu
Podobnie jak w przypadku dużych produktów, ciężkie produkty są trudne w ustawieniu i fotografowaniu, co zazwyczaj wpływa na wyższą cenę.
Liczba elementów produkcie
Jeśli twój produkt składa się z kilku części, fotograf lub pomocnik będzie musiał rozłożyć elementy przed sfotografowaniem, to zajmuje czas i zwiększy koszt za zdjęcie.
Wymagany zestaw
Niektóre produkty aranżujemy, zanim przed sfotografowaniem. Kilka prostych przykładów kategorii produktów, które mogą wymagać aranżowania, to żywność i produkty gospodarstwa domowego. Te zestawy mogą wahać się od prostych do skomplikowanych. Aranżacje produktowe wymagają czasu na zaprojektowanie i skonstruowanie, zatem odgrywają znaczący wpływ na ceny fotografii produktowej.
Montaż produktu
Budowanie i składanie produktów wymaga dodatkowych zasobów studia fotograficznego, a zatem wpłynie na finalną cenę. Aby cena była niższa, bobrze jest, gdy przygotujemy gotowe produkty – złożone wprost do prezentacji.
Próbne zdjęcia
W przypadku projektów fotografii produktowej z wieloma produktami w każdej kategorii, przed rozpoczęciem produkcji zdjęciowej, dobrym pomysłem jest wykonanie zdjęć próbnych kilku produktów z każdej kategorii. Pozwala to na przejrzenie zdjęć pod kątem właściwych ujęć i standardów jakościowych oraz na przekazanie informacji zwrotnej fotografowi.
Zdjęcia specjalistyczne
Niektóre zdjęcia wymagają specjalistycznej fotografii, która będzie podlegać dodatkowym opłatom. Przykładem mogą być zdjęcia z bliska poszczególnych obszarów produktu, które wymagają od fotografa zmiany obiektywu oraz konfiguracji studia i oświetlenia.
Dodatkowa edycja zdjęć
Większość standardowych edycji fotografii obejmuje wycięcie tła, dostosowanie poziomów i kadrowanie. Jeżeli wymagacie dodatkowej edycji zdjęć, to do każdego takiego zdjęcia wykonawca doliczy dodatkową opłatę za retusz. Koszt dodatkowej edycji będzie zależał od Waszych indywidualnych wymagań.
Dodatkowe koszty, które uwzględniamy w budżecie na fotografię produktową
Cena za zdjęcie, którą Wasz wykonawca pobiera za fotografowanie i edycję zdjęć produktów, to tylko część całkowitych kosztów.
Poniżej znajduje się 5 zadań, które Wasz zespół będzie musiał wykonać w projekcie fotograficznym. Zadania te angażują Wasze zasoby, a więc również kosztują. Rozważcie każde zadanie i określcie, czy jest ono ważne dla projektu. Jeśli tak, oszacujcie wymagane zasoby, ile czasu poświęcicie na każde zadanie i jaki nadacie mu ostateczny koszt.
Planowanie projektu
Istnieje wiele zadań związanych z planowaniem twojego projektu, w tym:
- Wyszukiwanie i pozyskiwanie dostawców usług fotografii produktowej
- Przygotowanie listy produktów, które wymagają zdjęć
- Udokumentuj wymagania dotyczące kategorii produktów – kadry, kąty, zdjęcia specjalne, dodatkowa edycja
- Zdecyduj, gdzie fotografować produkty – u siebie czy u usługodawców
Wysyłka / dostarczenie
W tym zadaniu przekażcie listę produktów do inwentaryzacji lub do magazynu, oni lokalizują produkty i przygotowują je do wysyłki lub dostawy. Jeśli fotografia produktowa odbywa się w studiu, należy wysłać produkty do miejsca, w którym znajduje się studio. Jeśli fotografia odbywa się w Twojej firmie, wtedy trzeba będzie dostarczyć produkty do punktu fotografowania.
Kontrola jakości zdjęć
Po edycji zdjęć produktowych będą one musiały zostać sprawdzone pod kątem jakości. Obrazy, które spełniają wymagania jakościowe zostaną sformatowane i wysłane do Was przez wykonawcę. Obrazy, które nie zadowolą oczekiwań klienta zostaną ponownie edytowane lub fotografowane. Zaleca się, aby do tego zadania przydzielić osobę z wiedzą o produkcie lub fotografii.
Zarządzanie projektem
Chociaż większość zarządzania projektem będzie obsługiwane przez dostawcę usług, wyznaczymy osobę odpowiedzialną za projekt do obsługi następujących zadań:
- Planowanie projektu
- Zarządzanie procesem zamawiania produktu i wysyłki lub dostawy
- Codzienna komunikacja z wykonawcą projektu
- Przeglądanie zdjęć pod kątem jakości
- Radzenie sobie z problemami, które pojawiają się w studiu fotograficznym (jeśli projekt odbywa się w Waszej firmie)
Asystent fotografa
Jeśli zdjęcia odbywają się w Waszej firmie, to koszty pomocnika fotografa są zazwyczaj Waszym obowiązkiem. Z reguły korzystamy z jednego pomocnika dla każdego fotografa w projekcie. Praca pomocnika jest ważna, nie wymaga wysokich kwalifikacji – powszechne jest zatrudnianie i szkolenie pracownika tymczasowego. Zadaniem pomocnika jest przygotowanie produktów dla fotografa. Wyjęcie produktu z opakowania, zmontowanie go, wyczyszczenie i wszystkie inne drobne zadania. Celem jest otrzymanie gotowego produktu do natychmiastowego sfotografowania.
Wycena fotografii produktowej jest ważnym zagadnieniem dla osób planujących projekt. Teraz, gdy już macie pełniejszą wiedzę w tym zakresie, możemy dla Was przygotować indywidualną wycenę – wystarczy przejść do zakładki kontakt lub sprawdzić nasz cennik ogólny.