5 witryn do tworzenia portfolio fotografa
Dla każdego fotografa produktowego jest bardzo ważne aby stworzyć portfolio do prezentacji pracy z potencjalnymi partnerami. Miejsc do publikacji portfolio fotograficznego jest cały ogrom, ale skupmy się na pięciu z nich
1. Behance od Adobe
Behance to coraz bardziej popularny serwis dla twórców fotografii w tym i produktowej, co nas bardzo cieszy. Serwis pozwala na wrzucanie zdjęć o dużych rozdzielczościach (przyjmował zdjęcia o rozmiarach 8000 px dłuższego boku). Behande należy do Adobe, który jest twórcą np. Photoshopa czy Lightroom. Dzięki temu serwis jest kompatybilny z naszymi programami graficznymi. Na szczególne wyróżnienie zasługuje fakt, że zdjęcia po konwersji w serwisie są świetnej jakości i dokładnie oddają barwę. Poza budowaniem portfolio fotografa produktowego możemy tam umieszczać filmy live lub oglądać je od innych twórców czy znaleźć zlecenia fotograficzne. Adobe z dość sporym rozmachem przyłożyło się do rozwoju serwisu, co w naszej ocenie jest pozytywnie odbierane.
2. Flickr
Flickr do serwis, który działa od 2004 rok i zyskał sporą popularność dzięki nowatorskim rozwiązaniom w wyszukiwaniu zdjęć. Dziś jest to już rozwinięty serwis społeczności fotografów znany na całym świecie i jeśli jesteś fotografem produktowym i nie masz swojego profilu w tym serwisie to jakbyś nie istniał. Gdy już zaistniejesz pamiętaj by dodać tagi i opis do zdjęć – najlepiej po angielsku, bo wpływa to na Twoje wyświetlenia i popularność.
3. Instagram
Instagram wciąż nie traci na popularności. Po wprowadzeniu rolek i relacji portal zyskał wielu nowych fanów i utrzymał starych. Meta poprawiła również wiele algorytmów wyświetlania, co sprawiło, że wyświetlenia są bardziej dopasowane – nawet bez konieczności wyszukiwania. Wszystko to sprawia, że łatwiej odnaleźć nasz profili z portfolio fotograficznym. Jest to fantastyczne miejsce do publikacji prac i pokazywanie również zdjęć z zaplecza – to tzw. BTS (behind the scene). Instagram również powinien znaleźć się na liście must have, ponieważ nieczęsto jest to jedyne źródło poszukiwań fotografów przez młodsze pokolenia zleceniodawców, a jeśli nie to profil na Instagramie zwiększa zaufanie do fotografa.
4. MYPORTFOLIO
Jest to druga pozycja od Adobe z tej listy. Niestety jest płatne, ale można je mieć za darmo jako dodatek do subskrypcji np. w pakiecie fotograficznym (LR+PS). Myportfolio to webowy kreator stron w dwóch wariantach: wizytówki i portfolio. Wizytówka pozwala na umieszczenie kilku fotografii oraz linków do naszej strony i innych mediów społecznościowych. Natomiast portfolio pozwala na to samo z większą galerią. Niesamowitym atutem Myportfolio jest indywidualna nazwa subdomeny – np. packshot-polska oraz to, że nasze galerie automatycznie możemy importować z Behance wraz z opisami i tagami. Jest to bardzo użyteczne, bo już na wstępie otrzymujemy portfolio, które jest dobrze pozycjonowane. Dla osób, które nie znają się na SEO czy budowaniu stron w WordPress jest to doskonała alternatywa na szybkie stworzenie aż pięciu swoich stron z portfolio czy wizytówkami. Zobacz jak w 5 min stworzyłem portfolio fotografa produktowego w serwisie myportfolio.
5. Pexels
Co prawda serwis Pexels to bang zdjęć, ale możemy tam umieszczać nasze prace, które są nieodpłatnie udostępniane każdemu. Dzięki temu możemy umieszczać wile różnych zdjęć i jeśli znajdziemy swoją niszę, to możemy liczyć na pozyskiwanie klientów branży zdjęć produktowych. Serwis pozwala na umieszczanie linków do strony i innych naszych mediów społecznościowych, a to duży atut, dzięki któremu łatwiej o pozyskanie klientów. Należy pamiętać, że udostępniając zdjęcia zgadzasz się na ich wykorzystywanie m.in. komercyjne. niektórzy tego nie praktykują, ale uważam, że warto dać próbkę swoich możliwości dla pozyskania wielu klientów z całego świata.