Świat fotografii produktowej nieustannie ewoluuje na różne sposoby, w jakie można sfotografować sprzedawane produkty. Ty razem mamy do czynienia z fotografią typu flat lay lub potocznie nazywaną flatshot.

Jest to prosty, minimalistyczny i dodający wartości styl prezentowania produktu w najbardziej naturalny sposób – fotografowany od góry. Nie jest to jednak regułą, że układanie produktów w dół będzie ich naturalnym „środowiskiem”.

To wyłącznie Wasza inwencja twórcza, czy chcecie pokazać produkt w nowy sposób, czy też chcecie, aby wyglądał on tak, jak na co dzień. Ponieważ nowy trend jest wymagający, w tym artykule omówimy fotografię typu flat lay / flatshot.

Fotografia na płasko

Niektóre kluczowe punkty omawiane tutaj to:

  • Co to jest”Flat lay”, „Flatshot”?
  • Do czego służy Flat Layus?
  • Dlaczego flat lay jest tak popularne?
  • Najlepsze rodzaje fotografii płaskiej

Co to jest flat lay?

Nie ma tu nic skomplikowanego. Flat lay to produkty, które są ułożone i uchwycone z góry. W tym przypadku podłoże pełni rolę tła, a aparat jest skupiony na produkcie jak w „ujęciu z lotu ptaka”. Czasami różne dopełniające obiekty lub rekwizyty są również dodawane w kadrze, ale jest to całkowicie twój wybór lub zapotrzebowanie sytuacyjne, czy chciałbyś je mieć w swoim kadrze, czy nie.

Jak wiadomo, fotografia flatshot (będziemy w artykule używać nazw zamiennie) zyskała dużą popularność. Każdy może wypróbować samodzielnie by stworzyć własną wersję. Czy to minimalistyczne czy zagracone, symetryczne czy nieregularne, uzupełniające czy kontrastowe, wszystko zależy od Ciebie, jak chcesz zaprezentować swój produkt.

Do czego służy flatshot?

Można je wykorzystać do wszystkiego, ale najczęściej używa się ich do fotografii produktowej. Są to jedne z najbardziej artystycznych i popularnych zdjęć w internecie.

Stąd wiele marek e-commerce preferuje fotografię produktową typu flat lay dla swojego przedsięwziecia, banerów, reklam, a także mediów społecznościowych.

Dlaczego flatshoty są tak popularne?

Być może trudno to przytoczyć, ale powodem takiej popularności jest fakt, że przyciągają nas rzeczy, które są ułożone w określony sposób. Pamiętaj, że zdjęcia typu flat lay są po prostu leżące, ale są ułożone w dół w sposób, aby uczynić produkt atrakcyjnym lub przyciągającym nasz wzrok.

Wystarczy dać głowę w górę, symetrycznie ułożone produkty w ramce oraz uzupełniające się kolory. Tyle wystarczy by produkty były bardziej atrakcyjne i przyjemne dla oka. Natomiast asymetryczne i kontrastujące kolory szybciej przykuwają uwagę oczu. Jest to dobry sposób na tworzenie miniaturek w sklepie internetowym.

Jak zrobić dobry flat lay?

Flat lay może być jedną z najłatwiejszych i przyjaznych dla budżetu technik fotografii produktowej. Jednak by zrobić dobry flat lay, musisz pamiętać o następujących wskazówkach:

Zrozum cel

Cel i zastosowanie fotografii produktowej typu flat lay musi być bardzo jasny od samego początku.

Jeśli robisz masową fotografię produktową dla sklepu internetowego, to upewnij się, że wszystkie zdjęcia mają spójność, symetrię i uzupełniające się tło, aby uczynić je bardziej atrakcyjnymi. Ponadto, można użyć kontrastu i asymetrii w użyciu zdjęć, takich jak w banerach lub reklamach.

Fotografia produktowa flatshot

Jeśli uwieczniasz produkt, który ma charakterystyczną część, która jest niezbędna w ogólnym wyglądzie , zamiast się powstrzymywać, pokaż to na swojej fotografii. Jeśli robisz fotografię produktową odzieży, możesz również użyć szpilek, taśm dwustronnych, patyczków itp. aby wyglądały bardziej atrakcyjnie dla klienta. W fotografii odzieży nic nie jest pozostawione przypadkowi.

Dodatkowo upewnij się, że zanim uchwycisz swoje produkty, usuniesz wszelkie niechciane zabrudzenia, luźne nici lub żyłki. Jest to niezbędne, ponieważ sprawi, że produkt wygląda atrakcyjniej.

Ułóż produkt

W fotografii flatshot głównym tematem jest ułożenie produktu. Oznacza to, że ułożenie produktów jest najważniejszą rzeczą, o którą musisz zadbać. Jeśli dopiero zaczynasz, możesz wypróbować różne, ale sprawdzone techniki kompozycji.

Używaj światła z głową

Światło odgrywa kluczową rolę w nadawaniu tonu każdej fotografii produktowej. Ale w fotografii typu flat lay decyduje o tym, na czym się skupić. Użyj naturalnego oświetlenia, jak na przykład z okna i upewnij się, że stoisz twarzą do światła. To przesunie twój cień na drugą stronę, więc Twój kadr nie zostanie naruszony. Teraz dostosuj oświetlenie i swój aparat w sposób, aby ustawić ostrość na pożądanym produkcie. Upewnij się, że nawet jeśli kadr może być w centrum uwagi, Twoje oko powinno złapać tylko konkretny produkt – to jest całe sedno.

Warstwy jak w Photoshopie

Fotografia flat lay może czasami stać się zbyt płaska. Aby rozwiązać ten problem, można dodać warstwy do kadru. Najczęstsze praktyki polegają na umieszczeniu kartki papieru pod obiektem lub umieszczeniu uzupełniającego obiektu w pobliżu aparatu, podczas gdy ostrość jest nadal ustawiona na sam produkt.

Co dalej?

Teraz ze wszystkimi powyższymi wskazówkami, mamy nadzieję, że jesteś gotowy, aby rozpocząć fotografię flat. Więc oto niektóre z najbardziej interesujących, przyciągających wzrok rodzajów fotografii produktowej Flat Lay, które możesz wykorzystać:

Negatywna przestrzeń

Tutaj produkt jest umieszczony centralnie w celu pozostawienia wystarczającej ilości miejsca wokół niego. W ten sposób obraz wygląda bardziej minimalistycznie, a uwaga pozostaje skupiona na samym produkcie, ponieważ w kadrze nie ma nic więcej.

Bałagan w kadrze

Gdy na zdjęciu w jednym kadrze znajduje się wiele produktów to wygląda to nieciekawie. Aby uzyskać płaskie fotografie warstwowe, trzeba by umieścić wszystkie produkty w sposób, który może wyglądać na bałagan, ale nie będzie to kompozycja, która irytuje widza.

Siatka

Jeśli uważasz, że bałagan nie był twoim sposobem na fotografię, to siatki mogą się przydać w płaskiej fotografii produktowej. Możesz stworzyć symetrię z podobnymi produktami lub jeśli masz kilka różnych produktów, możesz ułożyć je systematycznie. Podobnie jak siatka w kadrze (np.linie kadru w aparacie)

Rekwizyty

Rekwizyty to świetny sposób na wypełnienie kadru, szczególnie w fotografii produktowej flat lay, gdzie cel przynosi nową perspektywę. Jednak upewnij się, że rekwizyty kierują uwagę na główny produkt i nie przyciągają uwagi widza. Kolory rekwizytów powinny współgrać z całą aranżacją i nie powinny być krzykliwe.

Warstwowanie

Jak już pisaliśmy wcześniej, dodawanie warstw jest jednym z najlepszych sposobów na wprowadzenie ramy do obrazu. Dodawanie różnych warstw w fotografii typu flat lay może pomóc wzmocnić obraz i sprawić, że będzie on wyglądał bardziej profesjonalnie poprzez nadanie odpowiedniej głębi.

Możesz zacząć od wypróbowania wszystkich powyższych rodzajów zdjęć flat lay, aby dowiedzieć się, co działa na Ciebie najlepiej. Ponadto możesz również mieszać te style fotograficzne, aby znaleźć złoty środek, w którym obraz jest inny i atrakcyjny na tym samym ujęciu.

Marcin Lampart

Zajmuję się tworzeniem fotografii produktowej od packshotów po zdjęcia reklamowe. Prowadzę studio fotografii MixShot we Wrocławiu. Fotografię produktową zaczynałem jako amator w 2008roku w niewielkim sklepie internetowym. Z fotograficznej pasji powstała prężna firma, która specjalizuje się w zdjęciach produktowych.