Przejdź do treści
Mixshot fotografia produktowa » Duch na fotografii produktowej. Co to jest?

Duch na fotografii produktowej. Co to jest?

Często spotyka się określenia „Fotografia typu duch”, „zdjęcia produktowe duch”. Wszędzie te duchy… Nie wiesz o co w tym chodzi? Przeczytaj poniższy artykuł, a żaden duch nie będzie straszny.

Fotografia produktowa typ duch

Zdjęcia produktowe typu duch to najczęściej fotografia odzieży, które uformowane są tak, jakby były na osobie, której po prostu nie ma. Widzimy ubranie, ale brak modela czy manekina, a wszystko sprawia wrażenie lewitacji. Stąd wzięła się popularna nazwa duch. Niektórzy określają zdjęcia tego typu „niewidzialnym manekinem” lub zdjęcia typy „3D”.

Zdjęcia tego typu należą do kategorii zdjęć produktowych i plasują się w podkategorii fotografii packshotowej. Są przedstawiane najczęściej na białym tle i spotkać je można w prawie każdym sklepie internetowym sprzedającym odzież. Zdjęcia „duchów” spotkamy obecnie w każdym kraju.

Pierwsze zdjęcia tego typu zaczęto wprowadzać w branży e-commerce w pierwszych latach XXI wieku. Wówczas były absolutnym zaskoczeniem i tylko najbogatsze marki mogły pozwolić sobie na tą nowatorską prezentację produktów w swoich sklepach internetowych.

Popularność fotografii typu duch

Jak wcześniej wspomniałem, tego typu zdjęcia są już powszechne i popularne. Dlaczego tak się dzieje? Z pewnością dlatego, że produkt nie jest położony na płasko (tzw. flatshot,), ani nie jest prezentowany na modelu czy manekinie. Flatshoty są dobrym uzupełnieniem prezentacji produktu, ale nie oddają wielu cech produktu i są przez to mniej atrakcyjne dla odbiorów. Zdjęcia zrobione na manekinie nie prezentują się tak dobrze jak podczas wizyty w sklepie. Manekin na zdjęciu wprowadza efekt syntetyczności, co przekłada się na negatywny odbiór, pomimo że produkt na nim prezentuje się całkiem nieźle.

Zdjęcia na modelach to inna sprawa, ponieważ jest to już fotografia bardziej modowa, która jest znacznie bardziej wymagająca. Poza starannym doborem modeli, makijażu, fryzury i doboru innych harmonijnych dodatków, trzeba mieć na uwadze inne ujęcia. Zatem nie można się skupią wyłącznie na produkcie, ale na całej kompozycji. Oczywiście można wszystko, ale marne efekty tylko odstraszą klientów i zaszkodzą sklepowi czy marce! Zdjęcia na modelach są świetne, ale mają swoje wady. Po pierwsze są wysokobudżetowe, a po drugie, nie każdy lubi oglądać kogoś innego, by wyglądać tak samo.

W tym momencie pojawiły się zdjęcia typu duch i były świetną alternatywą dla powyższych fotografii odzieży. Produkty na niewidzialnym manekinie stały się bardzo popularne za sprawą braku utożsamiania się z modelem, produkt wyglądał naturalnie i można było zobaczyć jak leży na ludzkiej sylwetce. Brak na zdjęciu dodatkowych elementów sprawił, że klient mógł się skupić na produkcie, co okazało się być prawdziwym hitem sprzedażowym.

Co oznacza, że zdjęcia typu duch są uniwersalne?

Uniwersalność to najlepsze słowo oddające esencję zdjęć produktowych na niewidzialnym manekinie, ponieważ zastosujemy je wszędzie i możemy dowolnie wymieszać. W praktyce oznacza to, że takie zdjęcia może zastosować w każdym sklepie multibrandowym i zachowamy spójność i charakter.

Obecnie możemy zauważyć, że wielkie brandy odzieżowe robią tzw. mix w swojej ofercie. Mieszają po prostu wszystkie zdjęcia w swoim sklepie internetowych. Wchodząc w zakładkę produktu, naszym oczom ukazują się różne zdjęcia. Widzimy tam ducha, flatshoty, zdjęcia szczegółów (detailshot), packshoty na modelach, a nawet lifestylowe zdjęcia z plenerów. Dlaczego oni to robią? Odpowiedź jest prosta – dla zmaksymalizowania sprzedaży.

Maksymalizacja sprzedaży w sklepie internetowym z odzieżą jest możliwa pod pewnymi warunkami. Klient musi zobaczyć absolutnie wszystko, aby czuć chęć zakupu. Mało tego, dochodzą inne czynniki. Jedni klienci są przekonani fotografią packshota, a inny chcą zobaczyć zdjęcia na modelach. Każdego przekonuje co innego, dlatego taki mixshot staje się skutecznym narzędziem w pozyskiwaniu szerszego grona klientów i dokładnej penetracji rynku.

Konkurencja jest ważnym czynnikiem, dla którego inne firmy wprowadzają mixshoty fotografii produktowej do swojej oferty. Robią tak, bo w ten sposób działają liderzy branży i wielkie korporacje, które zatrudniają sztab ludzi pracujących nad tym zagadnieniem.

Cena zdjęcia typu duch

Cena tego typu zdjęć również stała się kluczowa przy ich popularności. Owszem są droższe niż flatshoty, ale znacznie tańsze od produkcji zdjęć na modelach. Na cenę zdjęcia wpływa zdjęcie dodatkowe – praktycznie zawsze trzeba wykonać zdjęcie wewnętrzne kołnierzyka i wkleić go w procesie retuszu. Retusz zdjęć tupu duch polega również na dopasowaniu symetrii produktu.

Symetria w duchu jest najważniejsza. Dokładne zobrazowanie zdjęcia wpływa na jego odbiór. Aby nasze produkty lepiej się sprzedawały, należy bezwzględnie zadbać o kilka aspektów, które w zdjęciach duchów odgrywają kluczową rolę:

  • Symetria – nasze oko uwielbia symetrie, które sprawiają, że coś jest dla nas atrakcyjne lub nie,
  • Równomiernie oświetlenie – aby produkt dobrze się prezentował, potrzebne jest równomierne światło
  • Wycięcie zbędnych fragmentów – wycinamy, by produkt zachował symetrię i prezentował się jeszcze lepiej
  • Usuwanie zagnieceń i zmarszczeń – to również wpływa na odbiór klientów
  • Powtarzalność – produkty powinny być tak samo wykadrowane (na wysokości oczu), z zachowaniem tych samych marginesów i wiernym odwzorowaniem kolorów – zwłaszcza, gdy produkty są takie same, a kolorów jest cała paleta.

Rodzaje zdjęć duchów

Zasadniczo zdjęcia duchów odnoszą się do odzieży, ale można spotkać inne kreatywne formy prezentowania produktów w formie zdjęć duchów. Poniżej packshot prezentujący uprząż dla psów, które są wykorzystywane przez służby mundurowe i ratownicze. Dzięki tej technice widzimy ogólny kształt i część wewnętrznej strony, co przy prezentacji na modelu (w tym przypadku psie) było by nie możilwe.

Czasy jednak się zmieniły

Po blisko 20 latach, od wprowadzenia pierwszych zdjęć typu duch na rynek, branża odzieżowa wygląda już inaczej. Są krótsze kolekcje, sprzedaje się mniejsza ilość towaru, a większa różnorodność. Klienci szukają ciągłych nowości, aby za nimi nadążyć i ich zatrzymać, sklepy muszą im owe nowości zaoferować.

Czytaj również:

Czas odgrywa tu kluczowe znaczenie. Dziś nie jest tak, że mamy wysokobudżetowe przedsięwzięcia fotograficzne, które wykorzystywane są latami. Ludzie dziś śledzą wszystko w mediach społecznościowych i dziennie oglądają setki, a nawet tysiące zdjęć, w tym produktowych. Jeśli widzą coś, co już było, to nawet nie zwrócą na to uwagi.

fotografia produktowa kurtki jeans na manekinie typu duch
Zdjęcie produktowe typu duch © MixShot 2021

Zachowania konsumentów wymusiły szybkość działania w branży. Obecnie zgłaszają się do nas klienci, którzy chcą wykonać zdjęcia typu duch w 48 godzin od dostarczenia towaru do wsadu w swoim sklepie. Czasami jest to trudne do wykonania, ponieważ retusz zajmuje tu najwięcej czasu, ale z pomocą przychodzą nam nasi retuszerowie, z którymi współpracujemy również w zakresie B2B, gdy musimy wykonać kilkaset zdjęć w krótkim czasie.

Poniżej możecie zobaczyć jak wygląda proces tworzenia zdjęcia typu duch – od wykonania fotografii po retusz.

Marcin Lampart

Zajmuję się tworzeniem fotografii produktowej od packshotów po zdjęcia reklamowe. Prowadzę studio fotografii MixShot we Wrocławiu. Fotografię produktową zaczynałem jako amator w 2008roku w niewielkim sklepie internetowym. Z fotograficznej pasji powstała prężna firma, która specjalizuje się w zdjęciach produktowych.